• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > nieuws > Het Atelier – de kunst van friendraising

Het Atelier – de kunst van friendraising

6 november 2017 door Max Frans

Foto: Het atelier

Het Atelier – de kunst van friendraising’ is een experimenteel vormingstraject van drie jaar dat vanaf januari 2018 start om de Vlaamse cultuursector beter te leren fundraisen. Het intensieve traject wordt begeleid door Emolife Belgium, de Vlaamse expert die het DNA van de Vlaamse cultuursector op zijn duimpje kent. Doel is te leren hoe een duurzame band op te bouwen met de bedrijfswereld en met private sponsors die ook particulieren kunnen zijn, m.a.w. de kunst van friendraising.

Tijdens het eerste jaar nemen honderd geselecteerde deelnemers en organisaties via tien dagmodules deel aan een boeiende ontdekkingstocht van de fundraisingmogelijkheden.

Het tweede en derde jaar zetten zeven geïnteresseerde organisaties een stap verder, door hun fundraisingstrategie te verdiepen en te concretiseren. Na het voltooien van dit traject zijn de deelnemers in staat om meer financiële middelen te verwerven op een respectvolle en integere manier zodat zij verder groeien en hun dromen kunnen waarmaken.

Organisaties zonder commercieel doel uit de culturele sector kunnen deelnemen. Om iedereen gelijke kansen te geven worden de kandidaten onderworpen aan een objectieve selectieprocedure. Niet alleen medewerkers uit de Vlaamse culturele organisaties worden betrokken, ook bestuurders. Iedereen is immers fondsenwerver.

Elke deelnemer levert voor het eerste jaar een financiële bijdrage in het project, die varieert die van 900 euro (excl. btw) tot 2.100 euro (excl. btw) naast de Vlaamse inbreng. De kostprijs voor het tweede en derde jaar bedraagt tussen 12.000 euro tot 16.200 euro per jaar. De zeven organisaties die het traject verder zetten zullen een gepersonaliseerde en professionele fondsenwerving uitwerken, waardoor de netto-investering per organisatie gedurende het volledige traject kan terugverdiend worden door giften en sponsoring. Aan de andere geselecteerde organisaties wordt een programma aangeboden dat hen tijdens het tweede en derde jaar toelaat mee te kunnen kijken via een virtuele bibliotheek die hen toegang geeft tot alle info. Het Cultuurloket waakt erover dat de opgebouwde kennis met het hele cultuurveld wordt gedeeld.

Praktisch

  • Aanmelden kan tot 30 november 2017.
  • Contacteer Natacha Platevoet voor meer concrete informatie over het traject, de selectiecriteria en de prijsbijdrage.
  • Klik hier om jezelf in te schrijven.

nieuws management

Lees ook

nieuws - 02/02/2017 Andreas-photography-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/6wqtzQ

Infodag ‘lobbyen bij de EU’

nieuws - 12/07/2017 HRwijs

Brochure tewerkstelling vluchtelingen

artikels - 19/05/2014 Foto: Aaron Harmon - Lic. Creative Commons

Knowledge mapping

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

Agenda

  • Geen evenementen

HilkeNieuws voor en over het sociaal-cultureel werk? Meld het ons!
Hilke Charels

Socius op Twitter

  • Just now
  • Volg Socius op Twitter

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in