• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > artikels > Professionele digitale competenties

Professionele digitale competenties

9 november 2011 door Hugo Callens

Foto: jisc.ac.uk Lic. Creative Commons

Intermediaire organisaties zoals het opbouwwerk, het buurtwerk, de basiseducatie en het sociaal-cultureel werk kunnen mensen actief helpen bij het zich toe-eigenen van de digitale wereld. En hier wringt vaak het schoentje. De organisaties kennen wel de interesses van hun doelgroepen, maar ze hebben vaak zelf onvoldoende kennis over de manier waarop ze ICT kunnen aanwenden om op deze interesses in te spelen. Multimediale middelen vragen om een specifieke kennis en didactiek.

Vloeiend leren gebruik maken van digitale middelen komt echter niet vanzelf. Het vereist een leerproces, zowel wat instrumentele vaardigheden betreft, maar vooral op strategisch vlak: hoe bouw je het gebruik van nieuwe media in je dagelijkse werking als organisatie in? Om succesvol te zijn dienen professionele digitale competenties een onderdeel te zijn van ieders functiebeschrijving. Niet enkel in termen van ‘een goede kennis van kantoorsoftware’, maar vooral in het methodisch-didactisch gebruik van de nieuwe media bij het realiseren van de organisatiedoelstelling.

Wat zijn dan professionele digitale competenties die je als sociaal-cultureel werker nodig hebt? Om dat in kaart te brengen vertrekken we vanuit het competentiemodel van Gie Van den Eeckhaut. Centraal in dit model staat de ‘lerende professional’, die in staat is voortdurend een dialoog aan te gaan met de specifieke werksituatie. De lerende professional reflecteert zowel in de actie zelf als achteraf en komt zo, eerder dan te vertrekken vanuit reproductie of deductie, tot constructie van praktijkkennis. Die kritische zelfreflectie gebeurt vanuit verschillende perspectieven: een visie die gegrond is in waarden en normen; innovatie en ontwikkeling; in praktijk brengen en resultaten behalen; relationele praktijken opbouwen; kwaliteitszorg en verantwoording. Professionele competenties zijn geen statisch gegeven, maar groeien dynamisch mee met evoluties in de samenleving en in de organisatie.

De competenties die je als sociaal-cultureel werker nodig hebt kan je in twee groepen onderbrengen.

1. Kerncompetenties die rechtstreeks bijdragen aan het realiseren van de missie

  • Sociaal-agogisch handelen vanuit een sociaal-culturele methodiek: sociaal-culturele praktijken (activiteiten of programma’s) opzetten en begeleiden, coachen en ondersteunen, adviseren, gidsen, animeren
  • Deelname bevorderen: toeleiden, ontsluiten, promoten, motiveren tot deelname
  • De samenleving, netwerken en andere organisaties beïnvloeden: signaleren, stimuleren, afstemmen en coördineren, vertegenwoordiging, belangenbehartiging

2. Kerncompetenties die vereist zijn voor het goed functioneren van de organisatie

  • Leiding geven aan mensen: coördineren, sturen, coachen en ondersteunen, relatieklimaat positief beïnvloeden
  • Organisatiebeleid ontwikkelen: inhoudelijk, financieel, personeels-, communicatie- en kwaliteitsbeleid
  • Organisatieprocessen realiseren: afstemmen, vergaderen, informatiebeheer, plannen, logistiek en financieel beheer, kwaliteitsmanagement
  • Middelen en goodwill vanuit de omgeving bewerkstelligen: vertegenwoordiging, belangenbehartiging, netwerken, partnerschappen ontwikkelen, projecten indienen en opvolgen, public relations voeren

Elk van deze competenties kan je verder preciseren. Voor de competentie ‘sociaal-culturele praktijken (activiteiten of programma’s) opzetten en begeleiden’ kan dat bijvoorbeeld tot het volgende overzicht van specifieke competenties leiden:

  • Cursussen, workshops of korte leeractiviteiten opzetten
  • Uiteenzettingen en presentaties geven
  • Projectmatige en informele leerprocessen opzetten
  • Ervaringsgerichte leerprocessen opzetten
  • Leernetwerken opzetten

Ten slotte kan je voor al deze competenties de bijhorende deelcompetenties oplijsten en daarbij specifiek gaan kijken naar digitale competenties. Voor ‘Cursussen, workshops of korte leeractiviteiten opzetten’ wordt dat dan bijvoorbeeld:

  • Kennis ontwikkelen: verzamelen en verwerken van informatie, online en offline, om die in een gepaste vertaling aan de doelgroep aan te bieden. Hieronder vallen bijvoorbeeld het opzoeken en beoordelen van informatie op het web, het aggregeren van bronnen via RSS en tagging, het commentariëren en synthetiseren van webinformatie ten behoeve van de doelgroep
  • Kennis overdragen en delen: het publiceren van inhoud door middel van diverse auteurstools en de integratie van multimedia. Dat houdt in: het maken van goede Powerpointpresentaties, aanbieden en omzetten van teksten en multimedia in de gepaste bestandsformaten, agogisch werken met blogs en wiki’s, een attitude gericht op kennisdeling
  • Communicatie en didactiek: begeleiden en coachen van online conversatie. Dat betekent: schrijven in functie van het web, online feedback geven, gerichte vragen stellen, integreren van online hulpmiddelen bij voorbereiding (werkteksten, voortrajecten…) en follow-up (evaluatie, update van cursusdocumentatie…)

Professional word je doorheen een groeiproces: je start als absolute beginner en groeit door tot een expertniveau op een bepaald gebied. Het is uiteraard niet mogelijk dat iedereen in alles expert is, en dat isok niet nodig. Dit hangt samen met de specifieke opdracht die mensen hebben en de context waarbinnen ze actief zijn. Een aantal cruciale competenties mag je wel bij iedere medewerker veronderstellen. Andere moeten wel in de organisatie aanwezig zijn, maar gelden niet noodzakelijk voor elke medewerker.

artikels competenties, digitaal

Lees ook

blog - 17/12/2018

Veronique De Leener: “Gebruik digital storytelling om mensen sociaal weerbaarder te maken”

nieuws - 21/06/2017 Mediawijs

Vlaams Mediawijs Congres ‘MediaBurgers’

artikels - 22/04/2016 Foto: OTA Photos - Lic. Creative Commons

Gert Biesta: dwarsdenken over educatie

Over Hugo Callens

Hugo was tot eind 2019 webmaster van de Socius-sites en stond in voor alles wat te maken heeft met het toepassen van ICT binnen sociaal-cultureel werk.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in