• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > artikels > Prijszetting en -differentiatie

Prijszetting en -differentiatie

17 maart 2012 door Jon Goubin

Foto: Currency Dice M4D Group - Lic. Creative Commons

Op zoek naar de juiste prijs voor ons aanbod en onze producten richten we onze aandacht vaak op de doelgroep(en). Zoveel mogelijk deelnemers de kans geven om te participeren, dat is wat we willen. De prijs die we vragen mag die ambitie niet in de weg liggen. Daarom houden we de prijs zo laag mogelijk. Maar is dat wel altijd even verstandig?

Gaan we daar te ver in, dan duiken we met onze prijs onder de waarde van ons aanbod of product en riskeren we het onder te waarderen. De perceptie kan dan ontstaan dat ons aanbod of product niet veel waard is, onvoldoende kwaliteit biedt. Overigens missen we op die manier extra opbrengst. Een meeropbrengst die we later in andere initiatieven kunnen investeren. Sommige deelnemers zijn immers best wel bereid om meer te betalen. Zeker als daar een extraatje aan verbonden wordt. De kans om nieuwe contacten te leggen, een parkeerplaats bij de deur, extra programmatie van het aanbod op een gezins- en werkvriendelijk uur, kinderopvang, … allemaal voorbeelden van extraatjes die voor sommige deelnemers een meerwaarde inhouden.

Tijdens een ronde tafelgesprek op 13 maart 2012 daagde prof. dr. Jan Colpaert de aanwezige sociaal-cultureel werkers uit om na te denken over prijszetting en prijsdifferentiatie.


Hoe kunnen we de opbrengst vergroten zonder deelname in het gedrang te brengen? Jan Colpaert nodigt ons uit om niet alleen te focussen op de doelgroep, maar ook aandacht te besteden aan ons aanbod of product. Wat zijn mensen bereid om aan een specifiek aanbod of product te besteden? Voor verschillende groepen ligt die bereidheid anders. Hoe kunnen we ons aanbod of product dan differentiëren? Voorzien we voor elk te onderscheiden doelgroep een aanbod of product op maat met een bijhorende prijs? Of willen we net verschillende doelgroepen tegelijkertijd betrekken? Kunnen we dan voor specifieke groepen extraatjes koppelen aan dit aanbod of product en hoe kunnen we dat in onze prijs verrekenen? Allemaal vragen die ons op weg helpen naar een goede prijszetting.

Maar minstens even belangrijk is hoe we over ons aanbod of product en de bijhorende prijs communiceren. We neigen in die communicatie nogal eens te focussen op objectieve informatie. Daarmee spreken we in hoofdzaak een publiek aan dat zich laat leiden door rationele argumenten. Misschien één van de redenen waarom we in wetenschappelijk onderzoek over deelnemers- en particpatieprofielen vaststellen dat we met het sociaal-cultureel volwassenewerk overwegend een hoogopgeleid publiek bereiken.

De waarde van een aanbod of product wordt niet alleen bepaald door objectieve informatie, maar ook door verlangens en vertrouwen. Willen we een meer genuanceerde waardering van ons aanbod of product, dan nemen we die elementen best ook op in onze communicatie.

artikels management, onderzoek

Lees ook

blog - 23/05/2019

Waarom je missie en visie ook je mantra moeten zijn

nieuws - 22/08/2018 Foto: www.verenigingswerk.be

Onlinetoepassing Bijklussen.be

nieuws - 07/03/2018

Bevraging gratis vrijwilligersverzekering

Over Jon Goubin

Voor Jon Goubin hebben de begrippen ‘organisatieontwikkeling’ en ‘integrale kwaliteitszorg’ geen geheimen. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met beleidsplanning binnen de sociaal-culturele sector.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in