• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Over educatie, verlangen en volwassenheid

Over educatie, verlangen en volwassenheid

8 juni 2016 door Christine De Vos

Brad Wilson - Lic.Creativecommons:https://flic.kr/p/prKC5g

“Dwarsdenken over educatie”: een intrigerende titel voor een boeiende studievoormiddag die Socius enkele weken geleden organiseerde. Uitdager van dienst was Gert Biesta, een man met bijzondere en eigenzinnige ideeën over leren en educatie. Omdat zijn betoog heel wat kapstokken bevatte voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk, vatten we hier de kern ervan nog eens samen. Met een inspirerend praktijkvoorbeeld als toemaatje.

Driedimensionaal schaken

Biesta ziet het educatief proces als een interactie van drie dimensies. In educatie gaat het altijd wel ergens over, je leert “iets”: kennis, vaardigheden, attitudes. Dat is de dimensie van de kwalificatie. Tijdens het educatief proces is er ook communicatie over tradities, waarden, praktijken. De cursist leert ze kennen en wordt uitgenodigd om er een standpunt tegenover in te nemen en er al dan niet deel van te worden. Dat is de dimensie van de socialisatie. Het educatieve proces heeft ook een impact op het individu. Het verruimt zijn mogelijkheden of perkt ze net in. De cursist stelt zichzelf vragen: hoe ben ik? Hoe sta ik in het leven en in de wereld? Ben ik onafhankelijk of afhankelijk? Stel ik me kritisch op? Wil ik solidair zijn? Biesta noemt dit de dimensie van de subjectificatie.

In een educatief proces kan je deze drie dimensies van elkaar onderscheiden, maar je kan ze niet van elkaar scheiden. Zodra je iets doet in een dimensie, heeft dat impact op de andere twee. Biesta vergelijkt dit met driedimensioneel schaken – een fictief spel dat de fans van Star Trek wellicht niet onbekend is. Eén zet op het ene niveau heeft onmiddellijk gevolgen op de andere twee niveaus. Daarom, zegt Biesta, moeten we als vormgevers en begeleiders van educatieve processen ook op alle die drie domeinen werken.

Over verlangens en volwassenheid

Wat bedoelt Biesta met subjectificatie? Hij maakt een onderscheid tussen identiteit en subjectiviteit. Identiteit gaat om “wie ben ik?” Het individu staat centraal. Bij subjectiviteit is de vraag heel anders: “hoe ben ik in relatie tot de anderen, tot de wereld?” Hier slaat Biesta een brug naar het begrip volwassenheid, dat hij definieert met de woorden van Philippe Meirieu: “in de wereld zijn zonder jezelf in het centrum van de wereld te plaatsen”. Volwassenheid is met andere woorden niet gebonden aan leeftijd of aan lichaamsgrootte, het is een manier van in de wereld zijn zonder dat we onszelf in het centrum van de wereld plaatsen.

Dé vraag waar het voor Biesta om draait in het subjectificatieproces is: is wat ik wens, wenselijk? Is wat ik verlang, verlangbaar? Voor mijn leven, voor de levens van anderen, voor deze planeet? Deze vragen trekken het perspectief helemaal open, naar waarden zoals democratie en diversiteit, duurzaamheid en solidariteit. Hoe bouwen we democratie uit in een steeds diverser wordende samenleving? Hoe kunnen we leven op een planeet die grenzen stelt aan wat we verbruiken? Hoe willen we voor elkaar zorgen en hoe zorgen we voor wie niet voor zichzelf kan zorgen? Een heleboel vragen die opduiken tijdens het proces van volwassen worden. Volwassenheid is dan: niet achter je wensen en verlangens aanhollen, maar ze kritisch bevragen en waar nodig omvormen, aanpassen. Voor Biesta is dit meteen een proces van emancipatie: niet meer gevangen zitten in je eigen verlangens.

Een oefenplaats voor volwassenheid

Wat betekent dit nu voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk? Biesta ziet de term “volwassenen” niet alleen als een doelgroep, maar ook als een ambitie: werken aan volwassenheid. Het sociaal-cultureel volwassenenwerk biedt een oefenplaats aan om volwassen te worden. Rijst de vraag welke (ped)agogische en educatieve “vormen” we kunnen inzetten om dat oefenen te ondersteunen. Volwassen worden loopt niet alleen via inzicht en begrip, je moet ook het verlangen wekken om volwassen te handelen. Biesta somt een aantal mogelijke insteken op: trek de aandacht, bouw een wachttijd in en maak tijd voor kritische reflectie, maak het verlangen en de gevolgen ervan zichtbaar.

Dat dit werkt, bewezen de medewerkers van de openbare bibliotheek in Troy, een stadje in Michigan, USA. De bibliotheek kon alleen open blijven als de inwoners van het stadje akkoord gingen met een –minimale- belastingverhoging. Een bepaalde actiegroep voerde echter hevig campagne tegen de verhoging. Hoe de bibliotheekmedewerkers het aanpakten, kan je hieronder bekijken.

Werken aan subjectificatie en volwassenheid: voor Biesta is dit een grote uitdaging voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Hij noemt het “a beautiful risk”, het is een onzeker proces met een open einde.

Meer lezen?

  • Bekijk de powerpoint van Gert Biesta.
  • Bekijk het artikel van Danny Wildemeersch over Gert Biesta.
  • Bekijk een lezing van Gert Biesta (in het Engels) op YouTube.

blog agogisch handelen, leren

Lees ook

nieuws - 07/10/2019

Schrijf je nu in voor het slotevent van #SheDIDIT

nieuws - 25/08/2016 LaVeudelPaisValencia-Lic.CreativeCommons: https://flic.kr/p/GdixgM

“Niet-formeel leren ondervertegenwoordigd in vaardighedenagenda”

blog - 02/02/2017 Foto: KoenBroos

De vier levensfasen van een afdeling

Over Christine De Vos

Christine was tot eind 2017 in dienst van Socius en stond in voor de ondersteuning van organisaties en professionals uit de sector. Daarnaast was ze het aanspreekpunt voor de landelijke vormingsinstellingen.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Infomoment leerreis 'De veerkracht van de civiele samenleving in Polen' 2 juni 2025
  • De civiele ruimte vrijwaren voor een vitale democratie 21 mei 2025
  • Het vrijwaren van onze civiele ruimte - Over democratie en haar weerhaken, en de gemeenschap waarin ze geworteld zijn 21 mei 2025
  • De Wereld Morgen - Sociale media democratische verfijning of bedreiging 21 mei 2025
  • De opvangcrisis een casestudie - Vluchtelingenwerk Vlaanderen 21 mei 2025
  • Sociale meda - democratische verfijning of bedreiging 21 mei 2025
  • PMCJ - FROM SHRINKING SPACE TO SYSTEMIC REPRESSION 21 mei 2025

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in