
Van 1 tot 5 april organiseert Maks vzw een opleiding tot coach digitale storytelling in de lokalen van Socius. Wat een ‘digital story’ precies is? Een persoonlijk verhaal in de vorm van een korte video gemaakt met stilstaande beelden en met een voice-over van de maker.
Digitale storytelling is vooral een krachtig middel om kansarmen in onze maatschappij een stem te geven. Zo kan je het inzetten om moeilijke en emotionele thema’s aan te pakken, zowel met jongeren als volwassenen.
Bij het faciliteren zo’n workshop komt natuurlijk heel wat kijken. In de opleiding tot coach maak je zelf een digital story en leer je in detail hoe je een workshop kan begeleiden.
Programma
- inleiding in de zeven stappen van digital storytelling
- de ‘storycirkel’: verhalen uitwisselen en feedback geven over elkaars verhalen. Hoe faciliteer je zo’n workshop?
- storyboard maken, script schrijven en je stem opnemen
- achtergrondinfo over het gebruik beelden (boodschap, maar ook gebruik van rechtenvrije foto’s of alternatieven)
- initiatie videomontage met iPad en/of PC
- begeleiding bij het monteren van je eigen story
- ethische principes en valkuilen bij het begeleiden van een workshop
Praktisch
- maandag 1 tot vrijdag 5 april, elke dag van 9.00-12.00 u en van 13.00-16.30
- prijs: 600 euro (inclusief BTW). In de prijs inbegrepen: een syllabus en een aantal tutorials die je vrij kan gebruiken, koffie, thee en water tijdens de workshop. Lunch niet inbegrepen
Meer info en inschrijvingen: jasper@maksvzw.org.
Wil je graag meer weten over digital storytelling en hoe je het voor jouw doelgroep kan inzetten? Lees dan zeker ons interview met Veronique De Leener van Maks vzw.