
7 vrouwen uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk grepen vorig jaar de kans om ‘On the move’ te gaan: één dag meedraaien met een andere professional in een andere organisatie. Waarom? Om zich te laten inspireren, om een nieuwe wind te laten waaien in hun professioneel handelen, om over het muurtje te kijken. Lotte, Kathleen en Line getuigen over hun avontuur.
Haal de ontdekker in jezelf naar boven
Socius: “We stimuleren deelnemers van onze ‘On the move’ om de ontdekker in jezelf naar boven te halen door een gastorganisatie te kiezen die helemaal anders is dan de jouwe. Welk onbekend terrein heb jij verkend?”
Kathleen: “Ik wilde de efficiëntie van de bedrijfswereld binnenbrengen in mijn organisatie Samana. Daarom koos ik voor KBC. Ik had een boeiend gesprek met de adviseur maatschappelijke en culturele sponsoring.”
Line: “Ik werk ook voor Samana. Eén van de doelstellingen van mijn organisatie is om te interculturaliseren. Mijn taak is om kansengroepen te werven. Daarom koos ik ervoor om op avontuur te gaan naar Femma Quartier, een Brusselse Femma-werking die inzet op het bereiken van kwetsbare groepen.”
Lotte: “Als communicatiemedewerker bij Davidsfonds heb ik gekozen voor Cultuurnet Vlaanderen, geen sociaal-culturele organisatie en een krak in marketing. Ik wilde iets leren over hoe ze de marketing van hun UiTPAS aanpakken. ”
“Het was interessant om te zien hoe het bedrijfsleven zaken zoals het opstellen van een campagne aanpakt en uitwerkt.”
Een stukje wereld dat opengaat
Socius: “Welke wereld is er voor jou opengegaan tijdens jouw dagje ‘On the move’?”
Line: “Dat sms een goed communicatiemiddel is om kansengroepen te bereiken. En dat het aanpassen is aan de chaos tijdens activiteiten met kansengroepen.”
Lotte: “Ik woonde een marketingoverleg mee over de VLIEG-campagne en daarna heb ik heel veel info uitgewisseld met Tom over het UiT-model. Wat me opviel is dat Cultuurnet enerzijds stevige marketingplannen maakt, met concrete acties en streefdoelen per kwartaal. Anderzijds plamuren ze die planning niet helemaal dicht door ruimte te laten om nieuwe dingen uit te proberen en om te experimenteren.”
“Ik ben ongeveer een jaar aan het werk rond interculturaliseren. Ik heb op deze dag misschien wel meer inzicht verworven dan in het hele voorbije jaar!”
Kathleen: “Het was interessant om te zien hoe het bedrijfsleven zaken zoals het opstellen van een campagne aanpakt en uitwerkt. KBC heeft een duidelijk kader met doelstellingen waar ze te allen tijde aan vasthouden. Er wordt daarom niet te veel gepraat en nagedacht over keuzes en beslissingen die eigenlijk al genomen zijn. Daar hebben wij wat van te leren, want het vraagt veel tijd en energie die eigenlijk weggegooid is.”
Socius: “Wat heeft het bedrijfsleven volgens jou te leren van ons, het sociaal-cultureel werk?”
Kathleen: “In onze sector valt het mensgerichte op tegenover het louter resultaatsgerichte dat centraal staat in het bedrijfsleven (klanten worden gereduceerd tot cijfers). Ik merk ook een openheid ten opzichte van onbedoelde effecten. En we zijn in het sociaal-cultureel werk flexibel, om bijvoorbeeld onze koers te wijzigen en in te spelen op de actualiteit.”
Tips voor toekomstige avonturiers
Socius: “Welke tip heb je voor toekomstige avonturiers?”
Lotte: “Het is niet eenvoudig om drukbezette professionals te pakken te krijgen wanneer je ze niet kent, daarom plan je best voldoende tijd in.”
Line: “Iedereen die ‘On the move’ gaat heeft zijn eigen leerdoelstelling. Mijn tip is dat je je leerdoelstelling best duidelijk toelicht aan je gastorganisatie. Dat was bij mij te weinig het geval. De activiteit waarop ik aanwezig was en die we samen kozen, was daarom minder leerrijk. Maar het gesprek met R’Himo voorafgaand aan de activiteit was dan weer wel een succes.”
“In het sociaal-cultureel werk zijn we flexibel, om bijvoorbeeld onze koers te wijzigen en in te spelen op de actualiteit.”
Lotte: “On the move is ook interessant voor de gastorganisatie. Tom en zijn collega’s van Cultuurnet Vlaanderen waren heel gastvrij en heel blij met mijn interesse. Zo bleek ook uit hun Tweet na mijn bezoek: ‘Dank je wel Lieselotte voor het interessante boek. Het was een plezier om je te leren kennen en een dag in het kielzog te hebben! Topinitiatief van #Socius’. Hou je dus niet in om een gastorganisatie aan te spreken.”
Line: “Gewoon doen. Ik ben ongeveer een jaar aan het werk rond interculturaliseren. Ik heb op deze dag misschien wel meer inzicht verworven dan in het hele voorbije jaar!”
Doe jij mee?
Wil jij dit najaar ook ‘On the move’? Schrijf je dan in voor de startbijeenkomst van 28 september in de nieuwe gebouwen van Socius in het Kaaitheater in Brussel. De terugkomdag is voorzien op 21 december. Iedereen kan gratis deelnemen, maar inschrijven is verplicht. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Line Windey.