• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk

Missiegedreven vrijwilligersbeleid 1: bezield vrijwilligerswerk

6 april 2018 door jozefien.godemont

Foto: Wandeling FMDO - Lynn Delbeecke iov. Socius

In het beleidsplanningsproces staan een aantal inhoudelijke en zakelijke beoordelingselementen centraal (bv. de strategische en operationele doelstellingen, de realisatie van de drie sociaal-culturele rollen enz.). In aanloop naar de nieuwe beleidsperiode vraagt ook het vrijwilligersbeleid om scherpstelling. Sociaal-culturele volwassenenorganisaties moeten verduidelijken wat de plaats van vrijwilligers in hun organisatie is, en op welke manier vrijwilligers betrokken en ondersteund worden in relatie tot hun visie en missie.

Troeven

Het sociaal-culturele volwassenenwerk heeft zijn wortels in vrijwilligersorganisaties waar vrijwilligers in essentie de werking dragen en professionals hen ondersteunen. De meeste verenigingen, etnisch-culturele federaties en bewegingen maken die organisatiekeuze vandaag nog steeds. Goed omkaderd vrijwilligerswerk met een grote mate van autonomie, is voor hen essentieel om de missie te realiseren. De Fietsersbond, het Internationaal Comité, LETS Vlaanderen, Welzijnsschakels, Merhaba, EVA en vele andere organisaties realiseren hun werking via de drijvende kracht van vrijwilligers. Missiegedreven en bezield vrijwilligerswerk behoort tot het organisatie DNA.

En aan bezielde vrijwilligers is er geen gebrek. Mensen blijven weloverwogen en vanuit verschillende motivaties kiezen om zich in te zetten. Om de maatschappij te veranderen, om zich in te zetten voor een groep, om zichzelf te ontplooien, of omdat het hen op een bepaald moment boeit of nuttig lijkt. Welke motivatie ook meespeelt in die keuze, vrijwilligers zijn de onverschilligheid voorbij. Er zijn dus voldoende gemotiveerde vrijwilligers en sociaal-culturele volwassenenorganisaties hebben het missiegedreven en bezield vrijwilligerswerk van oudsher in hun organisatie DNA. Sociaal-culturele organisaties hebben alle troeven in handen om een missiegedreven vrijwilligersbeleid vorm te geven.

Missiedrift

Toch blijkt het niet evident om als organisatie helder je missie te verwoorden, te verduidelijken waarom je vrijwilligers inzet en hoe hun vrijwilligerswerk bijdraagt aan jouw missie. Missies van verschillende organisaties groeien meer en meer naar elkaar toe en combineren vaak de volgende drie elementen: ontmoeten, individuele ontplooiing en ‘iets’ maatschappelijks veranderen. Organisaties met een focus op een bepaalde doelgroep of een thema slagen er beter in zich te onderscheiden (Piot & Heylen, 2017). Het begint met het verwoorden van een heldere missie. Daarna moet je als organisatie een goede match maken tussen de motivaties van de kandidaat-vrijwilligers en jouw eigen doelstellingen. Om vrijwilligers blijvend te motiveren dien je die match door te trekken in het vrijwilligersbeleid van welkom tot afscheid. En daar loopt het soms mis.

Sommige organisaties vertrekken eenzijdig vanuit de individuele – en bijgevolg zeer diverse – motivaties van vrijwilligers en verliezen hun organisatiemissie uit het oog. Andere organisaties investeren doorgedreven in vrijwilligersmanagement en ontwikkelen procedures (bv. voor registratie) om outputgerichte organisatieopbrengsten te realiseren die niet meer aan de kern van de missie raken. Beide opstellingen houden het risico in op een zogenaamde missiedrift: het afwijken van de oorspronkelijke organisatiemissie en doelstellingen. Vrijwilligerswerk kansen geven, betekent het serieus nemen van elk individueel engagement en zoeken naar een taak of functie waarbij een vrijwilliger zich verbonden voelt met jouw missiegedreven organisatie (Piot & Heylen, 2017).

Zonder verbinding tussen de bestaansgrond van een organisatie en de visie op de bijdrage van vrijwilligers, is vrijwilligerswerk zielloos (Heinsius, 1998)

Eigenaarschap op jouw missie en de visie op vrijwilligerswerk aanwakkeren is een intensief proces. Stel de vraag aan jouw bestuur, directie, beroepskrachten en vrijwilligers en de kans is groot dat je van de betrokkenen uiteenlopende ideeën hoort. Vrijwilligerswerk als een besparingsmaatregel, om een groter maatschappelijk draagvlak te creëren, om mensen een zinvolle plaats in de samenleving te geven, als forum voor participatief burgerschap of…

Zaak is van al die ideeën te inventariseren en grondig door te praten zodat je tot een gedragen visie komt waar iedereen in de organisatie zich eigenaar van voelt (Van Droogenbroeck, 2011).

  • Wat is de visie op vrijwilligerswerk als maatschappelijk verschijnsel?
  • Waarom werkt de organisatie met vrijwilligers?
  • Wat is de bijdrage van vrijwilligerswerk aan het bereiken van de organisatiemissie?
  • Wat is de plaats van het vrijwilligerswerk in relatie tot het overige werk: afbakening betaald en onbetaald werk?
  • Op welke niveaus binnen de organisatie worden vrijwilligers ingezet?
  • Hoe werkt de organisatie met vrijwilligers; zijn ze autonoom, werken ze samen met beroepskrachten, worden ze van dichtbij gevolgd of op afstand?
  • Wat heeft de organisatie te bieden aan vrijwilligers?

Een heldere en gedeelde visie op vrijwilligerswerk en de link met de missie is cruciaal. Ze zorgt voor draagvlak bij het realiseren van jouw missie, vormt de basis om het vrijwilligersbeleid uit te werken, is een toetssteen om hierin later bij te sturen, en bovenal motiveert vrijwilligers en beroepskrachten omdat de onderlinge rollen duidelijk zijn.

Vorming vrijwilligersbeleid?

Wat is de plaats van vrijwilligers in jouw organisatie? Op welke manier betrekt en ondersteunt jouw organisatie vrijwilligers bij de visie en de missie? Op deze en vele andere vragen formuleer jij een antwoord tijdens de tweedaagse vorming ‘Vrijwilligersbeleid’ van Socius op 24 mei en 18 juni.

Enkele bronnen:

  • Heinsius, J. (2003). Basisboek Vrijwilligersmanagement.Bussum: Uitgeverij Coutinho, 215 p.
  • Piot, J. & Heylen, M/ (2017). Eat, love; volunteer: hoe vrijwilligers ondersteunen/ Kalmthout: Pelckmans Pro, 151 p.
  • Van Droogenbroeck, I. (2011). Nieuw van alle tijden. Een vrijwilligersbeleid in organisaties. Tijdschrift domein Welzijn provincie Antwerpen, Themanummer Vrijwilligerswerk omkaderd, pp. 6-10. Een vrijwilligersbeleid in organisaties

blog vrijwilligers

Lees ook

blog - 25/08/2015 Foto: gregory mc - Lic. Creative Commons

Van vrijwilligers­management naar betrokkenheids­management

blog - 04/02/2016 Vormingplus Waas-en-Dender

Van individu naar transitieambassadeur bij Vormingplus

nieuws - 24/04/2017 WAK2017

WAK 2017

Over jozefien.godemont

Jozefien Godemont is bevlogen door het thema vrijwillige inzet en volgt de ontwikkelingen hierin op de voet op. Daarnaast is ze jouw aanspreekpunt over alles wat te maken heeft met verenigingen.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in