• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Marketing begint bij je missie

Marketing begint bij je missie

6 oktober 2016 door Max Frans

Foto: EVA vzw

Marketing is al lang niet meer een vreemde eend in de cultuurbijt. Steeds meer organisaties – ook uit de sector van het sociaal-cultureel volwassenenwerk – boeken concrete resultaten dankzij de inzet van marketingtechnieken. Marketing is dan ook veel meer dan een hulpinstrument om de werking van je organisatie vorm te geven, maar kan ook gebruikt worden om de strategische koers van de organisatie te bepalen of te verfijnen. Zo komen ook de dienstverlening, prijszetting, communicatiestrategie of partnerschappen al snel in beeld.

Een organisatie die op dat vlak meer dan haar sporen heeft verdiend is EVA. De sociaal-culturele beweging is ondertussen uitgegroeid tot een van de meest bloeiende en snelst groeiende vegetarische organisaties in Europa.

Socius: Hoe bewust is het marketing-denken doorgesijpeld in EVA?

Isabelle Poppe: Moeilijke vraag want wat versta je onder marketing? Waar ligt de grens met communicatie? Kwaliteitszorg? … Alles is met elkaar verbonden. Het gaat uiteindelijk over een geïntegreerde manier van werken waarbij alle deelaspecten van het beweging maken aan elkaar gelinkt. Marketing is dus niet een aanpak die los staat binnen onze werking. Wel integendeel.

Kan je aangeven wat de impact is van die visie op jullie organisatie?

We zijn bewust naar onze werking gaan kijken, en daarmee ook naar ons beleidsplan. We hebben ons gerealiseerd dat we moesten focussen om onze missie zo snel mogelijk te kunnen realiseren. Onze middelen zijn immers beperkt.

Wij willen een verplantaardiging van zowel het aanbod als van de consumptie en zien onszelf als een beweging die tussen de vraag en het aanbod staat. Het is daarom belangrijk dat we mensen meenemen in ons verhaal. Plantaardige voeding is niet schrappen in je menu, in tegendeel het kan erg lekker zijn. Door de focus te leggen op lekker eten, proeven en beleven willen we de vraag verder aanwakkeren. Langs de aanbodzijde willen we in winkels, restaurants, grootkeukens en scholen het aanbod rond plantaardige voeding nog verbeteren.

“Marketing is voor mij in de eerste plaats in de eerste plaats goed communiceren naar je doelpubliek.”

Die focus en expertise brengen we ook in onze netwerken in. We proberen met zowel commerciële als niet-commerciële partners de cirkel rond te maken. Is dat marketing? Het maakt daar deel van uit. Het is volgens mij in de eerste plaats goed communiceren naar je doelpubliek. Wat doen we? Waarom doen we het? Wat kunnen we jullie bieden? Niet als vertegenwoordiger of vanuit platte commercie. Maar eerder vanuit het idee van een kwaliteitslabel: hier staat EVA achter. Dit zijn goede producten. Zo bevorderen we ook als externe partner de vraag en het aanbod.

De directe link met jullie missie maakt dat je over een bewuste manier van werken kan spreken.

Klopt. We zijn ons heel erg bewust van onze rol als beweging. We staan op onze authenticiteit en onafhankelijkheid. Dat is voor ons een kwaliteitslabel. We zullen ons dus nooit via monopolies voor de kar laten spannen van commerciële partners om dingen te bereiken. Als je dat doet, handel je niet naar je missie.

“We staan op onze authenticiteit en onafhankelijkheid. Dat is voor ons een kwaliteitslabel.”

Maar tegelijkertijd kijken we wat er binnen die missie wel kan. Welke partners hebben we? Waar zitten er binnen ons netwerk experten of organisaties die met gelijkaardige zaken bezig zijn? Waar kunnen we elkaar versterken? En hetzelfde geldt voor commerciële partners. Als er bedrijven geïnteresseerd zijn in onze educatieve werking of een vraag hebben rond sponsoring, dan kunnen we dat absoluut bespreken. Je kijkt wat je op maat kan betekenen en stelt een duidelijke afsprakennota op. Via deze weg kunnen we immers ook een stuk van onze missie realiseren.

Is het moeilijk om op dit vlak naar het juiste evenwicht te zoeken?

Als je vanuit je missie vertrekt, is dat eigenlijk vrij helder. Het werken met commerciële of niet-commerciële partners is dan in wezen hetzelfde. Je kijkt gewoon naar je missie en kernwaarden en legt daar je strategie en communicatieaanpak naast. Dan stel je je de vraag wie er in dat verhaal goede partners kunnen zijn. Je vertrekt dus steeds vanuit je eigen waarden en bewaakt die ook.

Hanteren jullie voor het uittekenen van deze strategie specifieke modellen? Of is het eerder een zaak van al doende leren?

Het is eerder organisch gegroeid. We hebben “oei-momenten” gehad, maar daar hebben we uit geleerd. Zo hebben we gemerkt dat het werken met commerciële partners toch wel anders verloopt.

Als we samenwerken met bewegingen of verenigingen, ligt hun manier van werken vrij dicht tegen de onze. Samenwerken met commerciële partners impliceert dat je goed georganiseerd moet zijn. Niet alleen de mensen achter de samenwerking moeten op de hoogte zijn, maar iedereen moet goed gebrieft zijn: de communicatiemedewerkers, de community, de vrijwilligers …

“Samenwerken met commerciële partners impliceert dat je goed georganiseerd moet zijn.”

De reden waarom we samenwerken moet voor iedereen duidelijk zijn. Als je bijvoorbeeld met bepaalde producten aan de slag gaat binnen een kookworkshop, dan moet iedereen ook weten waarom je dat doet. Niet omdat we er geld voor krijgen, maar omdat die producten beschikbaar zijn. Omdat we er achter staan. Omdat we ze mee kenbaar willen maken. Omdat we het draagvlak voor plantaardige voeding willen vergroten. Anderzijds moet je als organisatie ook klaar staan om informatie aan te leveren. Vermeld je producten in je nieuwsbrief, dan moet je ook in staat zijn om het aantal kliks door te geven enz.

Dat is een tijdsintensief proces, maar het lijkt tegelijkertijd ook jullie werking te versterken.

Absoluut. Eens we besloten hadden dat onze focus lag op de voeding, konden we onmiddellijk bepaalde soorten van onze werking schrappen. Of er minder in investeren. Die focus verhoogt niet alleen de kwaliteit van onze werking, maar geeft ons ook een duidelijke boodschap die we kunnen uitdragen naar onze partners, onze achterban en beweging. Door te herhalen dat we deze keuze gemaakt hebben om plantaardige voeding mainstream te maken bij een groot publiek, bij professionals, bij producenten… wordt ze ook aanvaard en herbevestigd. Zo is iedereen doordrongen van onze manier van werken.

Meer weten?

  • Op 17 oktober gaat opnieuw het vormingstraject ‘Vloek of zegen? Marketing in het sociaal-cultureel volwassenenwerk’ van start – een samenwerkingsverband tussen Socius, FARO, De Ambrassade en STIMA. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Klik hier voor meer informatie.
  • Op 27 oktober ben je welkom op de studiedag ‘Partnerships met de profit: ethische kwesties’. Klik hier voor alle informatie.

blog communicatie, management

Lees ook

artikels - 17/10/2014 Foto: Sam Teigen Lic. Creative Commons

Veel gestelde vragen over auteursrecht

nieuws - 22/08/2018 Foto: www.verenigingswerk.be

Onlinetoepassing Bijklussen.be

blog - 21/03/2019

Neemt jouw team deze 5 rollen op?

Over Max Frans

Max Frans is de communicatieman van dienst bij Socius. Naast de inhoudelijke redactie van de digitale kanalen, coördineert hij alle inspanningen op het vlak van de communicatie en marketing van het steunpunt.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Reader Interactions

Comments

  1. Lucie Evers says

    6 oktober 2016 at 21:38

    Grappig! Vijftien jaar geleden ben ik begonnen in de werkgroep not for profit van Stima om marketingdenken te versterken als strategisch gegeven binnen de social profit. The marketing of ideas is nu eenmaal de moeilijkste, boeiendste en meest abstracte vorm van marketing. Toen ben ik achtereenvolgens uitgemaakt voor verrader, gek, kapitalist en onnozelaar… Tja, dat is het lot van een visionair zeker?

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in