• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > artikels > Levenslang en levensbreed leren

Levenslang en levensbreed leren

8 september 2013 door Ronny Leenknegt

Foto: -Salvaje- Lic. Creative Commons

Drie strategieën

Levenslang en levensbreed leren verwijst naar alle vormen van leren waarbij personen en groepen, kennis en vaardigheden verwerven en attitudes aanleren die hen toelaten om hun sociale, culturele en professionele taken in onze snel veranderende samenleving zinvol op te nemen.

Levenslang en levensbreed leren is niet enkel gericht op aanpassing maar streeft er ook naar dat individuen en groepen zich kritisch en verantwoordelijk opstellen ten opzichte van de samenleving.

Ten slotte moeten mensen ook zin en betekenis leren geven aan hun dagelijkse leefwereld, hun identiteit in relatie met anderen uitbouwen en vanuit die betekenisverlening en identiteit de samenleving mee vormgeven.

In deze omschrijving zitten ook de drie strategieën vervat die sociaal-cultureel werkers inzetten bij hun educatieve interventies: het ingroeiend leren, het bevrijdend leren en het betekend leren.

Alle levensdomeinen

Levenslang leren betekent dat leren in al zijn verscheidenheid niet stopt na de schoolbanken en dat mensen zelfs na hun beroepsleven verder moeten kunnen leren met het oog op hun sociale en culturele participatie in de samenleving, hun individuele betekenisverlening en hun maatschappelijke weerbaarheid. Levenslang leren ontdaan van zijn exclusief economische finaliteit is dus echt levenslang en veronderstelt dus ook een educatief aanbod voor ouderen en bevolkingsgroepen die – om welke reden ook – niet actief zijn op de arbeidsmarkt.

Het levensbrede leren benadrukt nogmaals dat de finaliteit van het leren niet beperkt mag blijven tot de economische sfeer maar dat persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke participatie even belangrijke doelstellingen van het leren zijn. Levensbreed leren verwijst naar het feit dat leren plaats grijpt in alle levensdomeinen (gezin, arbeid, gemeenschap, buurt, vriendenkring, vrijetijdsbesteding).

Dit sluit naadloos aan bij de sociaal-culturele methodiek die vraagt dat het sociaal-cultureel volwassenenwerk in zijn aanbod en interventies aandacht heeft voor alle levensdomeinen waarin mensen zich dagelijks bewegen. Het levensbreed leren wordt ook gekenmerkt door een ruime diversiteit van thema’s met een persoonlijke en maatschappelijke relevantie: relaties, gezondheid, de verhouding gezin en arbeid, duurzaamheid, zingeving, enz.

Hieruit kunnen we besluiten dat het sociaal-cultureel volwassenenwerk vanuit zijn ontstaansgeschiedenis, vanuit de decretale opdrachten van de sector, door de aard van de interventies, de bereikte doelgroepen en het thematisch aanbod een belangrijke en onvervangbare actor is in een complementair en samenhangend beleid met betrekking tot het levenslang en levensbreed leren.

artikels agogisch handelen, competenties, leren

Lees ook

nieuws - 05/07/2017 MichalKubicek-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/6usc9v

De Europese Commissie en het bevorderen van leren voor volwassenen

blog - 27/09/2017 Foto WOC inTech Chat @Flickr - Lic CC

Het nieuwe leren 4 – software en platformen

artikels - 25/02/2019 Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Fundamentele rechten en vrijheden

Over Ronny Leenknegt

Leni voor de vrienden. Leni volgt de internationale ontwikkelingen inzake levenslang en levensbreed leren op de voet op en is jouw aanspreekpunt als je met je organisatie de landsgrenzen wil oversteken.

  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in