• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Legale foto’s op je website

Legale foto’s op je website

29 september 2015 door Hugo Callens

we love creative commons-SterenGiannini-Flickr

Sterke digitale communicatie vraagt om aantrekkelijke beelden. Maar waar vind je goed fotomateriaal? Niet alles op Google mag je immers zomaar gebruiken. Net als elk ander creatief product worden ook foto’s beschermd door het auteursrecht. Dé oplossing: rechtenvrije foto’s gebruiken.

Mag ik foto’s gebruiken die ik op het internet vind?

Hoe gemakkelijk het ook is om leuke foto’s van het internet te halen en in je eigen website of presentatie te plakken, het mag in principe niet zonder goedkeuring van de auteur. In essentie houdt het auteursrecht in dat je een creatief werk – een tekst, een foto, een stuk muziek, een grafisch ontwerp – niet mag gebruiken zonder toestemming van de maker. Wie een werk heeft gecreëerd, behoudt de controle over reproductie, aanpassing en publicatie ervan.

Daarnaast hou je ook best het portretrecht in de gaten. Je mag wettelijk gezien een persoon niet herkenbaar in beeld brengen zonder zijn uitdrukkelijke toestemming. Een afbeelding van een persoon mag je evenmin gebruiken of hergebruiken zonder toestemming. Het is bijvoorbeeld wettelijk niet toegestaan om een privéfoto die je via Facebook vond op je website of blog te gebruiken. Wat wél mag is menigten fotograferen of filmen, waarbij je de aandacht niet richt op een welbepaald persoon, toevallige voorbijgangers en publieke personen.

In de online test van Storylab kom je hierover op een leuke manier alles te weten.

Sommige rechten voorbehouden

Voor alles wat op het internet staat, moet je alle regels van het auteursrecht respecteren: all rights reserved. Dit betekent in het bijzonder dat je toestemming nodig hebt van de rechthebbenden om een tekst of afbeelding in je eigen website, blog of nieuwsbrief te gebruiken. Het delen, overnemen, embedden en remixen van content is echter een onlosmakelijk onderdeel van de manier waarop het internet op dit moment werkt, en dat wil nogal eens haaks staan op een klassieke interpretatie van het auteursrecht.

Daarom werden onder de overkoepelende termen copyleft en open content specifieke licentiesystemen ontwikkeld waarbij de maker zijn rechten behoudt, maar zijn werk onder bepaalde voorwaarden beschikbaar stelt: some rights reserved. Zo krijgt het publiek de vrijheid om een (digitale) creatie en alle afgeleide werken te wijzigen, te verbeteren en te herdistribueren. Het bekendste voorbeeld van zo’n licentie is Creative Commons.

Creative Commons

Met een Creative Commons-licentie behoud je je auteursrechten en sta je anderen toe jouw werk te kopiëren onder de voorwaarde dat ze je naam vermelden en rekening houden met de andere voorwaarden die je zelf stelt. Je kan kiezen tussen zes licenties door de elementen hieronder te combineren.

9AC81E1F-7C24-418A-A5CA-5682C0FD900E Naamsvermelding (BY): Je mag het werk van deze auteur kopiëren, verspreiden, tonen en opvoeren, en afgeleid materiaal maken dat op het werk gebaseerd is, maar uitsluitend als je de maker vermeldt.
EBF0F414-2CF6-4191-AEDD-EEFDE69E0C36 NietCommercieel (NC): Je mag dit werk kopiëren, vertonen, verspreiden en opvoeren, ook materiaal dat op het werk gebaseerd is, maar niet als je het voor commerciële doeleinden wil gebruiken.
EC4E90D5-AD5F-4FBD-B7A5-F2CCF0BF1E48 GelijkDelen (SA): Je krijgt de toestemming om van dit werk afgeleid materiaal te maken onder de voorwaarde dat je het onder dezelfde licentie vrijgeeft als het originele werk.
79DA0024-B66B-4E98-93B2-34CEC942C1D8 GeenAfgeleideWerken (ND): Je mag dit werk kopiëren, distribueren, vertonen en opvoeren mits het werk in de originele staat blijft. Je mag het werk niet gebruiken als basis voor nieuw materiaal.

 

cc-licenties

Als je Creative Commons-materiaal op je website of in je presentatie gebruikt, vermeld dan minstens de naam van de auteur en eventueel ook de url waar je de foto gevonden hebt. Dat is niet alleen een juridische, maar ook een ethische kwestie.

Waar vind ik Creative Commons beeldmateriaal?

Foto’s zoeken begint vaak bij Google. Bij het zoeken naar afbeeldingen kan je de resultaten filteren volgens licentie.

google-search-cc

Op de bekende fotosite Flickr vind je onder flickr.com/creativecommons duizenden afbeeldingen, gerangschikt volgens licentie.

flickr-cc

Wikimedia is de media-afdeling van Wikipedia. Ook hier vind je massa’s rechtenvrij beeldmateriaal. Als je in je website een Wikimedia-afbeelding gebruikt, kopieer dan de “Attribution” informatie in de Alt-tekst van de afbeelding, of zet ze (in verkorte vorm) onderaan de foto die je in je presentatie gebruikt.

wikimedia-cc

Een handig vertrekpunt om afbeeldingen – en ook muziek –  te zoeken, is de zoekmachine van Creative Commons zelf. Op search.creativecommons.org kan je makkelijk aanduiden in welke van de beschikbare bronnen je wil zoeken.

ccsearch-cc

Andere bronnen voor rechtenvrije foto’s

Daarnaast heb je ook nog heel wat andere, commerciële databanken waar je ook gratis foto’s kunt vinden. Een van de grootste is freeimages.com, een site van het bekende fotoagentschap Getty Images. Wel even uitkijken: de site bevat ook verwijzingen naar betalende foto’s van Getty Images. Nog meer materiaal vind je via frankwatching.com/archive/2014/08/27/online-beeldmateriaal-hier-vind-je-de-beste-gratis-fotos/ .

Publiceer je eigen foto’s onder Creative Commons

Het is een goed idee om je eigen foto’s onder een Creative Commons licentie te publiceren. Dat geeft je een betere wettelijke bescherming. Deze licentie maakt immers deel uit van de officiële Belgische en internationale auteursrechtwetgeving. Bovendien is het vaak juist goed dat je foto’s door zo veel mogelijk mensen gedeeld en verspreid worden; dat bevordert de zichtbaarheid van je organisatie en je boodschap. Hoe je daarbij praktisch te werk gaat, lees je op creativecommons.nl/eerste-keer/ .

Meer lezen

  • www.socius.be/veel-gestelde-vragen-over-auteursrecht/
  • mediawijs.be/dossiers/dossier-auteursrechten

blog communicatie, digitaal, social media

Lees ook

nieuws - 02/05/2018 DigitaleWeek

Inspiratiepakket: een digitale toekomst voor iedereen

nieuws - 17/01/2018 eflon-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/c53VQL

Projectoproep ‘Armoede’

nieuws - 12/12/2017 Cultuurconnect

Dig It Up 2018

Over Hugo Callens

Hugo was tot eind 2019 webmaster van de Socius-sites en stond in voor alles wat te maken heeft met het toepassen van ICT binnen sociaal-cultureel werk.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in