
“Allemaal zijn we wat anders. De Kempen wordt daar alleen maar beter van.”
Met die prikkelende boodschap trekt Vormingplus Kempen er deze zomer op uit, gesteund door een zeventigtal organisaties. Met een felgekleurde caravan doen enthousiaste studenten verschillende festivals en braderijen in de regio aan.
Divers is het nieuwe normaal
“We kunnen er niet omheen: diversiteit is overal, ook in de Kempen. Op school, op het werk en in de straat”, vertelt Sarah Deckx, sociaal-cultureel werker bij Vormingplus Kempen. “We zien er niet alleen allemaal anders uit, maar we hebben ook verschillende achtergronden, verhalen, ideeën en talenten. De ‘echte Kempenaar’ – als die al ooit bestond – vind je niet langer in de streek. En dat is niet erg, dat is geen bedreiging. We moeten dat als een kracht voor de regio zien.”
Stelt die superdiversiteit ons dan niet voor uitdagingen? “Natuurlijk. Maar daar moeten we allemaal dag in dag uit mee leren omgaan. We zien in de Kempen veel initiatieven om mensen dichter bij elkaar te brengen. In het onderwijs, op het werk, in de vrijetijd. Die mogen voor ons meer aandacht krijgen. Vandaar deze campagne.”
Naast de vele organisaties die de campagne mee trekken, zoals Thomas More, VDAB, Oxfam Wereldwinkels, Horeca Vlaanderen en VOKA, kunnen ook Kempense burgers toetreden tot de ‘Kliek Uniek’.
Op zoek naar 5.000 handtekeningen
Sarah Deckx: “We zoeken de volgende maanden duizenden handtekeningen van mensen die achter onze boodschap staan. Dat kan op grote festivals zoals Graspop en Reggae Geel, of op kleinere evenementen zoals de Turnhoutse Stadsparkfeesten of de lentebraderij in Vosselaar.
Kom je de kleurrijke caravan met de fotobooth niet tegen? Dan kan je altijd online intekenen op www.kliekuniek.be . Op de facebookpagina van Kliek Uniek verschijnen ook wekelijks leuke weetjes en positieve verhalen over diversiteit in de Kempen.
De campagne loopt tot 21 september.