
Hefbomen ontwikkelen kracht. Kracht om dingen op te tillen en in beweging te zetten. Met de publicatie Versterken reiken we je zeven hefbomen aan. Instrumenten, werkvormen, methoden, of inzichten die werkers, organisaties en beleidsactoren helpen om maatschappelijk innoveren te ondersteunen en verder te ontwikkelen.
Hefboom 2: Trends als bron voor maatschappelijke innovatie
Indien een organisatie wil inzetten op maatschappelijk innoveren, kan ook trendwatching een mogelijke hefboom zijn. Trendwatching komt erop neer dat je gestructureerd naar buiten kijkt om trends – lees: bewegingen in de samenleving – in het vizier te krijgen. Indien je trends wil aanwenden voor innovatie, kan je niet anders dan je erop te focussen, je ertoe te verhouden en erop in te spelen.
Trends in het vizier krijgen is dus één zaak. Van daaruit innovatie realiseren is een andere. Dit veronderstelt namelijk dat je samen met collega’s bepaalde trends vastpakt; dat je je erdoor geraakt voelt; dat je trends verbindt met de aspiraties van je organisatie; dat je samen te bewandelen paden creatief verkent; dat je vertrouwde paden loslaat. Wanneer dit niet het geval is, krijgen organisaties de trends misschien wel binnen hun organisatie, maar bewegen de medewerkers nog niet richting een eventuele verandering. In deze hefboom reiken we je een kader aan hoe je als organisatie maatschappelijke trends kan detecteren en hoe je aan de slag kan gaan met trends die relevant zijn voor jouw organisatie.