
De website van je organisatie is het hart van je online aanwezigheid. Het is de plek waar je bezoekers meer over je organisatie en werking vernemen. Hier kan de bezoeker zich inschrijven op je activiteiten, een abonnement nemen op je nieuwsbrief of documenten downloaden. Je website is meer dan een online informatiebrochure. Het is een van de belangrijkste instrumenten om je bezoekers tot actie aan te zetten in de richting van de realisatie van je missie. In deze bijdrage leer je in 8 stappen hoe je je website daarop (beter) kan inrichten.
De gebruiker centraal
Wil je dat je website effectief bijdraagt tot de realisatie van je doelen, dan is het belangrijk dat je het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk maakt om actie te ondernemen.
Heel wat websites zijn niet ontwikkeld met de gebruiker in het achterhoofd, maar vertrekken eerder vanuit de organisatie. Vaak gaat dat niet verder dan het aanbieden van informatie bv. ‘Wie zijn we?’, ‘Wat doen we?’ of ‘Hoe zijn wij georganiseerd?’.
Een gebruikersgerichte website daarentegen geeft de bezoeker snelle en duidelijke antwoorden op volgende vragen:
- Wat is dit voor een site?
- Wat kan ik hier doen?
- Wat is er voor mij (en wat niet)?
- Waarom moet ik hier zijn (en niet ergens anders)?
- Hoe snel krijg ik wat ik wil?
- Waarom zou ik hier nog terugkeren?
Overstelp je bezoeker niet met informatie, maar bouw je website uit als een instrument om aan dienstverlening te doen, om de gebruiker te helpen bij het uitvoeren van de taken die hij/zij zich stelt.
Toptaken: wat komt de bezoeker op jouw site doen?
Mensen bezoeken je website meestal met een bepaald doel voor ogen of met een concrete vraag waarop ze snel een antwoord willen. Of ze botsen toevallig op je site en beslissen in een oogwenk of hij hen iets te bieden heeft. In elk geval willen ze snel en makkelijk antwoord op hun vraag. Het is daarom van belang dat je je website zodanig inricht dat de meest gevraagde onderwerpen – de toptaken – het makkelijkst te vinden zijn:
- Hoe snel vindt de bezoeker je contactgegevens of je social mediakanalen?
- Is het duidelijk bij welke medewerker ik met mijn vraag terechtkan?
- Is het duidelijk hoe ik mij kan aanmelden als vrijwilliger, lid kan worden, mij abonneren op de nieuwsbrief?
- Kan ik makkelijk, in mensentaal, terugvinden waar je organisatie voor staat?
Conversie: wat wil jij dat het publiek doet?
Het inrichten van je website vanuit toptaken is maar de helft van het verhaal. Aan de andere kant heb je als organisatie ook een doel, een missie die je wil realiseren, zowel offline als online. De bijdrage van je website tot het realiseren van deze doelen noemen we conversie. In welke mate slaag je erin de bezoeker uit te nodigen tot concrete actie – lid of sympathisant worden, zich inschrijven op jouw aanbod, een petitie tekenen of zich abonneren op je nieuwsbrief?
Zorg er dus voor dat het op elke plek in je site duidelijk is hoe de bezoeker een volgende stap kan zetten, en geef de bezoeker een reden om dat ook te doen: bananen noemen we dat, of iets plechtiger “call to action”.
Dat geldt niet enkel voor de startpagina, maar voor élke pagina in je site. Mensen komen namelijk steeds minder vaak binnen via je homepage, en steeds meer via een rechtstreekse link vanuit een Google-zoekresultaat of via sociale media.
Verbeter je website in 8 stappen: een checklist
Er zijn nog heel wat meer factoren die bepalen of je website effectief zijn werk doet:
- Een heldere navigatie met een beperkt aantal ingangen;
- Een gebruikersgerichte schrijfstijl, in een taal die op de gebruiker afgestemd is (o.a. met zo weinig mogelijk vakjargon);
- Het gebruik van interne links waarmee je de gebruiker meeneemt naar andere pagina’s op je site (een aspect van SEO of Zoekmachine Optimalisatie);
- Een duidelijke vormgeving en layout die ook op een smartphone of tablet tot zijn recht komt (responsive design) is een must.
Wat betekent dat nu allemaal concreet? In onderstaande presentatie vind je een checklist, geïllustreerd met een aantal voorbeelden.
Hulp nodig?
Op de website van Wired Impact vind je een hele reeks handleidingen voor websites en social media voor nonprofits.
Als erkende sociaal-culturele organisatie kan je bovendien bij Socius terecht voor een doorlichting van je website, advies en begeleiding bij een verbetertraject. Neem hiervoor contact op met stafmedewerker Hugo Callens.