
De maatschappij is voortdurend in beweging. Ook het communicatievak staat niet stil. Maar hoe weet je welke innovaties er nu echt toe doen? Eric Goubin brengt een overzicht van de 20 meest relevante trends en beschrijft meteen ook de implicaties voor iedere communicatieverantwoordelijke.
De 20 trends
- Het DNA van de nieuwe overheid: lean en agile, authentiek en transparant
- Dansen op het slappe koord tussen loslaten en verbinden
- De converserende overheid: de opkomst van meerrichtingsverkeer
- Grijzer, eenzamer en inclusiever
- Glocalisering: de brug tussen buitenwereld en binnenwereld
- Duurzame communicatie voor een duurzame samenleving
- Innovatie en disruptie in de realtime economy
- Sharing: delen en ruilen in de informatiesamenleving
- Keuzearchitectuur, nudging en het 7E-model: aandacht voor de olifant in ons
- Contentmarketing: werk maken van content-ement
- Iedereen communicatiedienst?
- Less is more
- Accountability en meten
- Digitaal, maar nog niet helemaal
- Drukwerk: minder maar beter en gerichter
- Worstelen met de mediacratie
- Kanaalstrategie op mensenmaat
- Van storytelling tot beleving
- Communicatie wordt nog visueler
- Lolology
Over de auteur
Eric Goubin is wetenschappelijk medewerker bij Kortom en onderzoeker en docent bij de hogeschool Thomas More. Hij richtte er het expertisecentrum Memori op. In 2000 stond hij mee aan de wieg van Kortom. Hij realiseerde reeds tal van projecten, publicaties en vormingen rond communicatiebeleid, innovatie en sociale inclusie.
Praktisch
De publicatie ‘Het nieuwe communicatieklimaat’ verscheen bij uitgeverij Politeia en kan je online bestellen voor 39 euro.
Hanteert dit boek een perspectief dat vooral gericht op overheidscommunicatie? Of heeft het een echte toegevoegde waarde voor sociaal-culturele (bewegings)werkers?
Het boek is niet alleen vanuit het perspectief op overheidscommunicatie geschreven, maar hanteert een brede socialprofit-insteek waardoor het ook voor sociaal-culturele organisaties relevant is. Je krijgt op een toegankelijk manier 20 ontwikkelingen voorgeschoteld die geïllustreerd zijn met voorbeelden uit de brede socialprofit. Begin april verschijnt ons nieuwe Socius-magazine met daarin een gesprek met Eric Goubin over de publicatie.
Je kan het boek inkijken in de Socius-bib. Als je dus nog eens in de buurt bent…
PS: Eric zal ook de eerste twee modules van het vormingstraject socialprofitcommunicatie op zich nemen.