
In dit artikel presenteren we een globale strategie voor het inzetten van social media. Een uitgebreide versie lees je in onze publicatie Sociaal-cultureel werk in de digitale samenleving.
1. Doelstelling
Wat wil je bereiken met social media?
- Luisteren en leren
- Relaties en aandacht opbouwen
- Je reputatie verbeteren
- Contentontwikkeling en sensibilisering
- Bezoekerscijfers en zoekrankings opdrijven
- Actie ondernemen of fundraising
Herformuleer deze doelstelling op een “SMART” manier – specifiek, meetbaar , acceptabel, realistisch, en tijdsgebonden.
Beschrijf hoe deze social media doelstelling het communicatieplan van je organisatie ondersteunt of ermee verbonden is.
2. Luisteren
- Wie moet je bereiken met je social media inspanningen om dit doel te bereiken? Waarom deze doelgroep?
- Wat weten of geloven zij met betrekking tot jouw organisatie of issue? Wat zal bij hen resoneren?
- Welke kernboodschappen wil je overbrengen?
- Welke sociale media gebruikt je doelgroep momenteel? Waar gaan hun online conversaties over in relatie tot jouw thema’s,projecten, concurrenten?
- Welke aanvullende gegevens heb je nog nodig om je een beeld te vormen over het online gedrag van je doelgroep en hun begrip/perceptie over je organisatie en thema?
3. Integratie
- Hoe ondersteunt je social media activiteit andere componenten van je internetstrategie?
- Hoe kan je je “offline” activiteiten versterken/verbinden?
4. Cultuurverandering
- Eens je je strategie hebt uitgestippeld, hoe laat je ze ingang vinden in je organisatie?
- Welke angsten en weerstanden stel je vast? Hoe ga je ermee om?
- Welke mate van verandering kan jouw organisatie aan?
5. Capaciteit
- Wie zal de sociale mediastrategie van je organisatie implementeren?
- Kan je, eens de leercurve achter de rug is, voldoende tijd hiervoor vrijmaken?
- Heb je expertise van buitenuit nodig?
- Van wie ben je afhankelijk voor het up to date houden van content?
6. Tools en tactieken
- Welke tactieken en tools ondersteunen je objectieven het beste?
- Welke tactieken en tools zijn het meest geschikt voor je doelgroep?
- Voor welke tactieken en tools heb je de nodige expertise in huis?
Luisteren:
- Aan welke te nemen beslissingen ga je je luisteracties koppelen?
- Welke sleutelwoorden ga je gebruiken?
- Hoe zal je binnen de organisatie de gevonden informatie delen ?
Participeren:
- Wie is binnen de organisatie bevoegd om te antwoorden? In welke omstandigheden?
- Hoe ga je om met negatieve commentaren of percepties?
Je verhaal delen:
- Welke informatie of content zal je gebruiken om sociale netwerksites te voeden?
- Gebruik je goede storytellingtechnieken om mensen te engageren?
- Hoe zal je het gebruikers makkelijk maken om je boodschap te remixen? Hoe zal je hen daarbij ondersteunen?
- Welke bronnen ga je verzamelen om je expertise op te bouwen?
Zorgen dat er over je gepraat wordt:
- Wie zal relaties leggen met beïnvloeders?
- Hoe zal je je fans bewegen om over jou te praten met hun vrienden?
- Welke acties wil je dat mensen ondernemen wanneer ze met jou in contact komen (mobiliseren, versreiden, hergebruiken)?
Communityopbouw en Sociale Netwerking:
- Hoe zal je organisatie zichzelf voorstellen op sociale netwerken?
- Wie zal content ontwikkelen of aanpassen?
- Wie zal de community manager zijn?
7. Meten
- Wat is je oorspronkelijk, meetbaar objectief (bv. aantal petities getekend)?
- Welke harde data ga je gebruiken om je activiteiten te monitoren? Hoe vaak ga je meten? Heb je daar efficiënte systemen voor (zoals Google Analytics)?
- Hoe zal je uit de harde data kwalitatieve inzichten afleiden? Welke vragen ga je je daartoe stellen? Wie zal in dit proces participeren?
8. Experimenteren
- Welk klein onderdeel kan je als een pilootproject implementeren?
- Hoe zal je hieruit leren voor je volgende experiment?
Download Sociaal-cultureel werk in de digitale samenleving (pdf).