• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > artikels > Een social mediastrategie in 8 stappen

Een social mediastrategie in 8 stappen

27 augustus 2012 door Hugo Callens

Multiple Tweets Plain - Lic. Creative Commons - https://flic.kr/p/dVaqmj

In dit artikel presenteren we een globale strategie voor het inzetten van social media. Een uitgebreide versie lees je in onze publicatie Sociaal-cultureel werk in de digitale samenleving.

1. Doelstelling

Wat wil je bereiken met social media?

  • Luisteren en leren
  • Relaties en aandacht opbouwen
  • Je reputatie verbeteren
  • Contentontwikkeling en sensibilisering
  • Bezoekerscijfers en zoekrankings opdrijven
  • Actie ondernemen of fundraising

Herformuleer deze doelstelling op een “SMART” manier – specifiek, meetbaar , acceptabel, realistisch, en tijdsgebonden.

Beschrijf hoe deze social media doelstelling het communicatieplan van je organisatie ondersteunt of ermee verbonden is.

2. Luisteren

  • Wie moet je bereiken met je social media inspanningen om dit doel te bereiken? Waarom deze doelgroep?
  • Wat weten of geloven zij met betrekking tot jouw organisatie of issue? Wat zal bij hen resoneren?
  • Welke kernboodschappen wil je overbrengen?
  • Welke sociale media gebruikt je doelgroep momenteel? Waar gaan hun online conversaties over in relatie tot jouw thema’s,projecten, concurrenten?
  • Welke aanvullende gegevens heb je nog nodig om je een beeld te vormen over het online gedrag van je doelgroep en hun begrip/perceptie over je organisatie en thema?

3. Integratie

  • Hoe ondersteunt je social media activiteit andere componenten van je internetstrategie?
  • Hoe kan je je “offline” activiteiten versterken/verbinden?

4. Cultuurverandering

  • Eens je je strategie hebt uitgestippeld, hoe laat je ze ingang vinden in je organisatie?
  • Welke angsten en weerstanden stel je vast? Hoe ga je ermee om?
  • Welke mate van verandering kan jouw organisatie aan?

5. Capaciteit

  • Wie zal de sociale mediastrategie van je organisatie implementeren?
  • Kan je, eens de leercurve achter de rug is, voldoende tijd hiervoor vrijmaken?
  • Heb je expertise van buitenuit nodig?
  • Van wie ben je afhankelijk voor het up to date houden van content?

6. Tools en tactieken

  • Welke tactieken en tools ondersteunen je objectieven het beste?
  • Welke tactieken en tools zijn het meest geschikt voor je doelgroep?
  • Voor welke tactieken en tools heb je de nodige expertise in huis?

Luisteren:

  • Aan welke te nemen beslissingen ga je je luisteracties koppelen?
  • Welke sleutelwoorden ga je gebruiken?
  • Hoe zal je binnen de organisatie de gevonden informatie delen ?

Participeren:

  • Wie is binnen de organisatie bevoegd om te antwoorden? In welke omstandigheden?
  • Hoe ga je om met negatieve commentaren of percepties?

Je verhaal delen:

  • Welke informatie of content zal je gebruiken om sociale netwerksites te voeden?
  • Gebruik je goede storytellingtechnieken om mensen te engageren?
  • Hoe zal je het gebruikers makkelijk maken om je boodschap te remixen? Hoe zal je hen daarbij ondersteunen?
  • Welke bronnen ga je verzamelen om je expertise op te bouwen?

Zorgen dat er over je gepraat wordt:

  • Wie zal relaties leggen met beïnvloeders?
  • Hoe zal je je fans bewegen om over jou te praten met hun vrienden?
  • Welke acties wil je dat mensen ondernemen wanneer ze met jou in contact komen (mobiliseren, versreiden, hergebruiken)?

Communityopbouw en Sociale Netwerking:

  • Hoe zal je organisatie zichzelf voorstellen op sociale netwerken?
  • Wie zal content ontwikkelen of aanpassen?
  • Wie zal de community manager zijn?

7. Meten

  • Wat is je oorspronkelijk, meetbaar objectief (bv. aantal petities getekend)?
  • Welke harde data ga je gebruiken om je activiteiten te monitoren? Hoe vaak ga je meten? Heb je daar efficiënte systemen voor (zoals Google Analytics)?
  • Hoe zal je uit de harde data kwalitatieve inzichten afleiden? Welke vragen ga je je daartoe stellen? Wie zal in dit proces participeren?

8. Experimenteren

  • Welk klein onderdeel kan je als een pilootproject implementeren?
  • Hoe zal je hieruit leren voor je volgende experiment?

Download Sociaal-cultureel werk in de digitale samenleving (pdf).

artikels social media

Lees ook

blog - 24/03/2015

Hoe meet ik het succes van mijn social media inspanningen?

nieuws - 15/01/2016 EricGoubinTwintigKlimaatbepalendeTrendsEnInnovaties

Het nieuwe communicatieklimaat

artikels - 22/12/2010 Foto: Jessamyn @ Flickr - Lic. CC

Online communities

Over Hugo Callens

Hugo was tot eind 2019 webmaster van de Socius-sites en stond in voor alles wat te maken heeft met het toepassen van ICT binnen sociaal-cultureel werk.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in