• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips

Een Facebookpagina voor je vereniging: 7 tips

27 februari 2015 door Hugo Callens

Heel wat lokale afdelingen van verenigingen zijn aanwezig op Facebook. Dat is immers een goede manier om je vereniging zichtbaar te maken, informatie te delen en in conversatie te treden met het publiek. In de praktijk verloopt dat echter niet altijd vlekkeloos. Daarom deze 7 tips, die de enthousiaste vrijwilliger kunnen helpen om meer uit Facebook te halen.

1. Bouw je pagina volgens de regels van de kunst op

Facebook headersVeel afdelingen gebruiken een persoonlijke profielpagina. Geen goed idee: het mag eigenlijk niet volgens de gebruiksvoorwaarden van Facebook, maar vooral: je mist een aantal voordelen die een organisatiepagina wél biedt, zoals statistieken bijvoorbeeld.

Besteed ook zorg aan de afwerking van de pagina: een beknopt en wervend infotekstje, een profielafbeelding in het door Facebook vereiste vierkante formaat, een gebruiksvriendelijke URL (paginanaam). Lees er alles over in de blogbijdrage “De 10 meest gemaakte Facebook-fouten door sportverenigingen“.

Een andere mogelijkheid is een Facebookgroep. Lees hier meer over het verschil tussen een pagina en een groep.

2. Maak minstens 2 mensen beheerder van je pagina

Een belangrijk voordeel van een pagina ten opzichte van een persoonlijk profiel is dat je meerdere mensen beheerder kunt maken. Op die manier kunnen meerdere mensen berichten plaatsen en reageren op commentaren, en kan het werk een beetje verdeeld worden.

Het is ook een manier om gemotiveerde vrijwilligers meer bij de werking te betrekken. Je voorkomt er ook allerlei problemen mee. Als een beheerder gedurende een bepaalde periode onbereikbaar is wegens ziekte of vakantie, of de vereniging verlaat, kan iemand anders de pagina overnemen.

3. Vind zo veel mogelijk andere pagina’s leuk

Om te beginnen: vind als nationale pagina alle lokale pagina’s leuk en omgekeerd. Maar ook, specifiek voor lokale afdelingen: voeg de pagina’s van de andere sociale en culturele organisaties die in je gemeente of stad actief zijn toe aan de vind-ik-leuks van je eigen pagina. Dit is in twee richtingen interessant: via het pagina-overzicht krijg je heel snel een idee van wat er in je omgeving reilt en zeilt, en aan de andere kant helpt dit ook om je eigen statusupdates te verspreiden.

4. Maak een mooie omslagafbeelding en pas die geregeld aan

picmonkey-layoutsVervang je omslagafbeelding bijvoorbeeld volgens de vier seizoenen, of naar aanleiding van een groot event dat je hebt gepland. Hou er wel rekening mee dat die omslagafbeelding welbepaalde afmetingen moet hebben (851 x 315 pixels) om mooi in je pagina te passen.

Gelukkig zijn er heel wat leuke tools voorhanden om, zonder dat je er veel technische kennis voor nodig hebt, aantrekkelijke omslagafbeeldingen te maken. Met PicMonkey kan je bijvoorbeeld fotocollages maken met 3 tot 7 foto’s in 4 verschillende sjablonen.

5. Maak gebruik van foto’s, video en afbeeldingen

Over het algemeen doen foto’s en video’s het goed op Facebook; ze worden sneller gedeeld en leuk gevonden. Let erop dat de afmetingen van je afbeelding aangepast zijn aan de vereisten die Facebook daaromtrent stelt.

Als je foto groot genoeg is (1200 pixels breed en 700 tot 1200 pixels hoog)) vult die netjes de hele breedte van je tijdlijn in. Maar als je afbeelding in verhouding heel breed of heel hoog is, snijdt Facebook een gedeelte ervan weg, waardoor vaak een belangrijk stuk informatie wegvalt.

Een uitstekende tool is Canva. Ideaal om afbeeldingen te maken voor gebruik op sociale media, maar ook voor fotocollages, uitnodigingen, flyers en presentaties.

Wat video betreft: een video die je naar Facebook zelf uploadt zal het beter doen dan een die je vanaf YouTube of een andere externe bron insluit.

Canva

6. Publiceer regelmatig

In principe bereik je, door berichten op je pagina te posten, je publiek op twee manieren: enerzijds via mensen die je pagina bezoeken, anderzijds omdat mensen die je pagina leuk gevonden hebben, je berichten in hun eigen tijdlijn terugvinden. Echter, lang niet alle berichten die je op je pagina zet komen in de tijdlijn van je fans terecht. Facebook filtert dit volgens een zorgvuldig geheim gehouden filtersysteem (algoritme).

Het is daarom van belang voldoende en voldoende regelmatig te posten, minstens een paar keer per week. Als je maar af en toe een bericht plaatst, verkleint de kans dat het door je fans gezien wordt.

7. Publiceer goede inhoud

Een vaak voorkomende fout is het gebruik van Facebook als (nog maar eens) een kanaal voor eenrichtingscommunicatie. Facebook is iets anders dan een ledenblad of een website, waarmee je informatie verspreidt en activiteiten aankondigt. Facebook draait rond zenden én ontvangen. Probeer door middel van goede inhoud de conversatie met je publiek te bevorderen door te reageren op vragen en commentaren.

Beperk je dus niet tot het aankondigen van activiteiten, maar post ook eens een verslagje van een activiteit, onder de vorm van een foto of een korte getuigenis, stel een vraag, en neem ook regelmatig berichten over van anderen, die voor jouw publiek ook interessant kunnen zijn. Dat is ook een goede manier om de conversatie te bevorderen.


Leer uit goede voorbeelden. In de vind-ik-leuks van www.facebook.com/sociaalcultureel vind je een overzicht van tientallen pagina’s van sociaal-culturele verenigingen en organisaties.

 Meer tips over het inzetten van Facebook vind je op onze Scoop.It! pagina. Heb je zelf nog suggesties? Deel ze in het commentaarvak hieronder.

Bewaren

Bewaren

blog communicatie, social media

Lees ook

nieuws - 18/05/2017 DeWeekvandeSmaak

Week van de Smaak 2017

blog - 07/02/2018 Foto: LynnDelbeecke

Maak kennis met onze nieuwe collega!

blog - 29/04/2015 Foto: Local Studies NSW - Lic. Creative Commons

De kracht van een goed verhaal

Over Hugo Callens

Hugo was tot eind 2019 webmaster van de Socius-sites en stond in voor alles wat te maken heeft met het toepassen van ICT binnen sociaal-cultureel werk.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in