• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > nieuws > Donderdag wordt voortaan Date-dag

Donderdag wordt voortaan Date-dag

20 oktober 2016 door Max Frans

Foto: Tijd voor je relatie

(Persbericht)  Een relatie moet je koesteren, maar in elke relatie kan het al eens wat minder goed gaan. Voor veel relaties kan een beetje meer tijd en aandacht voor elkaar al wonderen doen. Daarom lanceert Jo Vandeurzen, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin de campagne “Maak van donderdag date-dag en blijf ook met je partner de beste vrienden”.

De kiem van deze campagne vindt zijn oorsprong in het onderzoek van het Kenniscentrum van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (Odisee) naar het relatieondersteunend aanbod in Vlaanderen. Hierbij zijn een aantal beleidsaanbevelingen naar voor geschoven om het relatieondersteunend aanbod verder vorm te geven. Eén van deze aanbevelingen wees op de noodzaak om een algemene campagne te voeren die het maatschappelijke belang van relaties duidelijk maakt en het taboe helpt te doorbreken om relatieproblemen te bespreken.

Minister Jo Vandeurzen besliste op basis van dit onderzoek en de aanbevelingen om een sensibiliseringscampagne op te zetten die relaties en relatieproblemen bespreekbaar wil maken en erop wijst dat investeren in relaties de moeite waard is. Hiermee wordt ingespeeld op de bevindingen dat mannen en vrouwen gelukkiger zijn in een goede partnerrelatie en dat kinderen in een positief gezinsklimaat een sterke basis vinden voor hun welbevinden en ontwikkeling.

Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Deze campagne wil in de eerste plaats handvatten aanreiken om relationele bekommernissen bespreekbaar te maken, met respect voor de eigenheid van ieders relatie. Het is niet de bedoeling van deze campagne om koppels te betuttelen met allerhande richtlijnen”.

Tijd maken

Het is niet de taak van de overheid om letterlijk de kaarsjes te komen aansteken. Het doel van deze campagne is om koppels met een positieve boodschap een duwtje in de rug te geven. Het is belangrijk dat mensen beseffen dat ze tijd vrij moeten maken voor elkaar en dat ze met hun vrienden en familie of, waar nodig, met professionals durven spreken over eventuele relatieproblemen.

Campagne

De campagne zal in verschillende fases uitgerold worden. In een eerste fase ligt de focus op het belang van een goede partnerrelatie. De campagne richt zich niet specifiek naar koppels met relatieproblemen, maar naar alle koppels en in het bijzonder deze met jonge kinderen. In latere campagnes zal er aandacht worden besteed aan specifieke problemen binnen partnerrelaties.

Hoe koppels willen investeren in hun relatie, is voor iedereen anders. Deze campagne geeft op een ludieke manier enkele tips en verwijst naar de website www.tijdvoorjerelatie.be waar verder wordt ingegaan op het belang van tijd maken voor elkaar, praten met elkaar, omgaan met conflicten, seksualiteit, ouderschap en de link wordt gelegd tussen fit in je hoofd en fit in je relatie.

Bron: Persbericht Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 20 oktober 2016

nieuws overheid

Lees ook

nieuws - 09/11/2017 Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Beleidsbrief Cultuur 2017-2018

nieuws - 08/01/2018 Foto: LynnDelbeecke

Een Vlaams cultuurbeleid in het digitale tijdperk

nieuws - 13/05/2016 SARC

SARC zoekt onafhankelijke deskundigen

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

Agenda

  • Geen evenementen

HilkeNieuws voor en over het sociaal-cultureel werk? Meld het ons!
Hilke Charels

Socius op Twitter

  • Just now
  • Volg Socius op Twitter

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in