• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > artikels > KIM: de zes fasen van kennissteun (1)

KIM: de zes fasen van kennissteun (1)

31 mei 2016 door Jon Goubin

Om een activiteit te organiseren of een project op touw te zetten, heb je steeds bepaalde kennis nodig. Naargelang het verloop van die activiteit moet je die kennis zoeken, verwerken, doorgeven en /of bijsturen.

In bovenstaande figuur kan je zes fasen onderscheiden: (1) het kader waarbinnen de activiteit/project doorgaat, (2) de voorbereiding of ontwikkeling van de activiteit, de uitvoering (3) en het resultaat (4), datgene wat gedeeld wordt binnen en buiten de organisatie (5) en de bijsturing na evaluatie (6).

Kader (P)

Het kader waarbinnen de activiteit plaatsgrijpt, wordt in grote mate bepaald door de missie en beleidsplanning van de organisatie. Daarnaast zijn er ook verschillende werkingsprocessen of workflows binnen een organisatie die eventueel in procedures of regels zijn uitgewerkt.

Ontwikkelen (P)

Om een activiteit voor te bereiden, moet je een ontwikkelfase doorlopen. Hiervoor is input nodig. Die kan komen uit interne documentatie of uit andere externe bronnen zoals publicaties, het internet of sociale media. Observaties, metingen, registraties en de ervaring van de medewerkers, leveren ook nuttige informatie op. Bij deze input komen ook nog de resultaten die vroegere processen van kenniscreatie hebben opgeleverd (zie verder onder Bijsturen).

Vervolgens moet je de verworven informatie en kennis verwerken tot een activiteit. Dat betekent de aanmaak van een product (bijvoorbeeld een publicatie), het opzetten van een dienstverlening (een begeleiding, cursus, enz.) of een veranderingsproces (bijvoorbeeld een sociale actie of gemeenschapsvormende activiteit).

Uitvoeren (D)

De volgende stap in het proces is de uitvoering van wat geprogrammeerd en voorbereid is. Er wordt met andere woorden gehandeld. Als alles goed verloopt, is daar een evaluatie en/of verslag aan gekoppeld.

Resultaat (C)

Het resultaat van de activiteit wordt getoetst aan de verwachtingen en indicatoren. De feedback die je zo krijgt, registreer je best zodat je ze kan meenemen in de voortgangsrapportage.

Delen (C)

Vervolgens kan je uitwisselen met collega’s. Dat kan op beperkte schaal binnen de organisatie, maar je kan ook ruimer delen in een praktijkgemeenschap van sociaal-culturele werkers of nog breder via sociale media.

Bijsturen (A)

Al deze fases leveren een becommentarieerd resultaat op waaruit we lessen kunnen trekken. Die lessen nemen we mee wanneer we volgende keer een vergelijkbare activiteit uitwerken. En we brengen ze ook binnen in het proces van de kenniscreatie als één van de inputelementen.

Plan, do, check and act

In bovenstaande mindmap staan de letters P, D, C, A voor de te doorlopen stappen van een verbeterproces binnen een organisatie: plan, do, check en act (i.e. het ‘Demingwheel’). Door dit proces te doorlopen, wordt de omgang met kennis binnen de organisatie steeds beter en komt ze tot verdere ontwikkeling. Wat resulteert in de groei van de organisatie tot een ‘lerende organisatie’ die haar kwaliteit hoog houdt en steeds beter wordt.

Over dit artikel

Dit artikel kwam tot stand op basis van de keynote ‘KIM en de drie kennisprocessen in organsiaties, een kader’ die Jon Goubin verzorgde tijdens de studiedag ‘Wat kan KIM voor je organisatie betekenen?’ (14 oktober 2014).

Dit artikel maakt deel uit van een drieluik. Lees ook de artikels ‘KIM: de zes fasen van kenniscreatie (2)’ en ‘KIM: kennisinvestering (3)’.


artikels management, organisatieontwikkeling

Lees ook

blog - 21/10/2014

9 Tools voor kennismanagement – deel 1

nieuws - 07/03/2018

Bevraging gratis vrijwilligersverzekering

nieuws - 06/11/2017 Foto: Het atelier

Het Atelier – de kunst van friendraising

Over Jon Goubin

Voor Jon Goubin hebben de begrippen ‘organisatieontwikkeling’ en ‘integrale kwaliteitszorg’ geen geheimen. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met beleidsplanning binnen de sociaal-culturele sector.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in