• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken

De rol van ‘etniciteit’ bij diversiteitsvraagstukken

12 mei 2016 door Maud Mertens

GeorgeA.SpivaCenterfortheArts-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/ekeDq8

Elke mens is uniek. In elke groep is verschil troef. Elke groep bestaat immers uit individuen met elk hun eigen kennis, vaardigheden, verlangens, wensen en ‘zijnsvragen’. Als je dus zorg verleent, lesgeeft, leiding geeft of een groep traint, is het omgaan met deze verschillen je waarschijnlijk niet vreemd. Meer nog, vaak vormen de verschillen in groepen en tussen mensen een ongekende bron van inspiratie en creativiteit. Maar er is meer aan de hand. De laatste jaren krijgen we steeds meer vragen over het omgaan met heterogeniteit. Als je dan verder ingaat op die vraag, blijkt het vaak te gaan om etnisch-culturele verschillen. Blijkbaar vraagt deze heterogeniteit om speciale aandacht. Meer en meer zorgverleners, leerkrachten, leidinggevenden of trainers stellen vragen rond het omgaan met diversiteit, met verschil, met de factor ‘cultuur’ in hun dagdagelijkse praktijk.

Cultuur als zichtbaar verschil

Een eerste reden waarom specifiek deze verschillen aandacht vragen en krijgen, is wellicht dat het erg zichtbare verschillen zijn. We krijgen vragen van zorgverleners over hun “allochtone” patiënten, we horen directies zeggen dat ze hun school “zien verkleuren”. Aanvankelijk vielen vooral die eerste ‘andersen’ op, op dit moment zijn de verhoudingen echt aan het keren. Van ziekenhuizen waar niet alleen patiënten maar ook personeel voor meer dan 50% bestaat uit mensen van etnisch-culturele minderheden tot en met klassen waar alleen de leerkracht misschien nog ‘wit’ is. Er is een zichtbare verandering aan de gang in onze samenleving: in scholen, op werkvloeren, in zorginstellingen. Die heeft met demografische gegevenheden te maken. Het is een realiteit in het samenleven.

Etniciteit en identiteit

Een tweede reden waarom etnisch-culturele verschillen aanleiding zijn tot vragen, studiewerk en maatregelen, is ook dat etniciteit zo’n belangrijk element van onze identiteit uitmaakt. En dit is meteen een wat gekke uitspraak. Want de ‘witten’  – lees: de groep behorend tot de dominante groep in de samenleving  – zullen etniciteit nooit thematiseren. Maar ze maken de etniciteit van de minderheidsgroepen wel tot een thema. Net omdat de etnisch-culturele verschillen raken aan ons normen-en waardenkader. En hoewel we zeker van een dynamische kijk op cultuur en identiteit vertrekken, is cultuur niet zomaar een jas die je even uittrekt; je belichaamt cultuur. Etnisch-culturele verschillen zijn dus nogal wezenlijke verschillen, verschillen die raken aan het fundament van wie we zijn.

Ongekend is onbemind

Een derde reden waarom deze verschillen buiten-gewoon zijn of worden gezien, is dat het contact tussen mensen uit de meerderheidsgroep en uit minderheidsgroepen, ondanks de permanente ‘blootstelling’ aan elkaar, beperkt blijft. We hebben dus weinig kennis en ervaring om op te bouwen. Het vreemde is een vreemde voor ons. Dat is minder met andere verschillen in groepen zoals bv. gender, samenwoonvormen enz. Hier is de kennis van elkaar veel meer gemeengoed. Hoewel we zeker niet zullen ontkennen dat ook hier stereotypen, vooroordelen en discriminatie welig tieren. Want fundamenteel spelen dezelfde mechanismen een rol bv. in- en outgroupfenomenen.

Enerzijds erkennen we dus dat heel vaak in elke groep, in elk interpersoonlijk contact, essentiële elementen uit de interactieleer en groepsdynamica spelen. Anderzijds zijn er toch enkele specifieke elementen: witte privileges, gevoelige zones of bijvoorbeeld talige misverstanden in het werken met heterogene groepen. Aandacht hebben voor deze specifieke elementen is binnen het diversiteitsvraagstuk dus onmisbaar.

Deze tekst maakt deel uit van het boek ‘Mijn hulpverlener is een held. Over zorg in een superdiverse samenleving’ dat in september 2016 zal verschijnen.

Over de auteur

Fanny Matheusen is een gids in leer- en transitieprocessen. Met Goesthing begeleidt zij het leren in groep in diverse settings: gaande van leergemeenschappen tot intervisiegroepen of train the trainers.

Meer weten?

Wil je meer weten over werken met verschil en diversiteit? Neem dan contact op met Socius-medewerkster Bea Elskens.

blog agogisch handelen, doelgroepen, interculturaliteit

Lees ook

nieuws - 28/11/2016 DanielAguilar-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/b9G7R

Open Forumdag

nieuws - 22/08/2019 Foto: Lynn Delbeecke iov. Socius

Beleidsaanbevelingen Socius

nieuws - 20/03/2018 Webbanner LinC Lage Landen

Culturele leiders voor de toekomst

Over Maud Mertens

Maud Mertens was tot juni 2018 communicatiemedewerkster bij Socius.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in