
In de periode 2016 tot 2018 organiseert de Europese Commissie zes werkgroepen van experts over het onderwijs- en vormingsbeleid van Europa:
- het schoolonderwijs
- de modernisering van het hoger onderwijs
- de beroepsopleiding en –vorming
- de volwasseneneducatie
- digitale vaardigheden en competenties
- burgerschapsvorming
De ‘European Association for the Education of Adults’ (EAEA), het Europees netwerk voor de belangenverdediging van de niet-formele volwasseneneducatie, werd uitgenodigd op twee van deze werkgroepen. De werkgroep over het leren van volwassenen focust zich de komende twee jaar op het ‘werkplekleren’. Gina Ebner, de Algemeen Secretaris van EAEA, neemt deel aan deze expertengroep. Zij zegt: “Ik kijk ernaar uit om een bijdrage te leveren aan de werkgroep over de volwasseneneducatie. De focus is momenteel zeer eng: het werkplekleren. Maar de werkplek kan mensen motiveren om meer en verder te leren en ik wil de verbinding leggen tussen de niet-formele volwasseneneducatie en de werkplaats.”
De tweede werkgroep richt zich op de burgerschapsvorming, de bevordering van de gemeenschappelijke waarden van vrijheid, tolerantie en non-discriminatie en de rol die educatie daarin heeft o.a. volgens de verklaring van Parijs van 17 maart 2015 en dit in de nasleep van de aanslagen op o.a. Charlie Hebdo. Per Paludan Hansen, de voorzitter van de EAEA participeert aan deze werkgroep.
De uitnodiging van de Europese Commissie aan de niet-formele volwasseneneducatie bij het uittekenen van haar beleid, is een opportuniteit voor het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Hou de website van Socius in de gaten voor meer nieuws.
Meer weten?
- Neem een kijkje op de website van EAEA.
- De verklaring van Parijs inzake burgerschapsvorming van 17 maart 2015: op deze informele bijeenkomst beschouwden de Europese ministers van Onderwijs en Vorming leren als het instrument bij uitstek voor bevorderen van het Europees burgerschap.