• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > Je stakeholders betrekken

Je stakeholders betrekken

22 maart 2018 door Jon Goubin

HamzaButt-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/VXKHjL

In het uitvoeringsbesluit bij het nieuwe decreet sociaal-cultureel volwassenenwerk worden organisaties aangespoord stakeholders te betrekken bij het formuleren van de strategische doelstellingen voor hun nieuw beleidsplan. Deze keuze kadert binnen de principes van ‘goed bestuur’. Concreet betekent dit dat je geen beleidsplan meer kan maken (en uitvoeren) zonder rekening te houden met de inbreng en belangen van je stakeholders. Hoe pak je dit efficiënt aan?

Wie zijn je stakeholders?

Een stakeholder is iemand die een belang (Engels: ‘stake’) heeft bij het functioneren van je organisatie. Meer specifiek zijn het al die personen die op een gegeven moment invloed uitoefenen op of worden beïnvloed door de werking van je organisatie. Interne stakeholders zijn in de eerste plaats de eigen medewerkers, zoals personeelsleden, vrijwillige medewerkers, freelance medewerkers en bestuursleden. Externe stakeholders zijn mensen, groepen of organisaties die buiten je organisatie staan of er niet dagelijks bij betrokken zijn, zoals bijvoorbeeld de overheid of je potentiële doelpubliek.

Het identificeren van je interne stakeholders is eenvoudig. Maar hoe krijg je te pakken wie je externe stakeholders zijn?

Identificeren van externe stakeholders

Om de externe stakeholders te benoemen, begin je best met te brainstormen voor een ‘long list’. Omdat niet alle partijen even belangrijk zijn en niet dezelfde invloed op de werking van je organisatie hebben, zal je daarna moeten selecteren om vervolgens een ‘short list’ te maken. Maar hoe wik en weeg je hun belang en invloed? De methode ‘stakeholdermapping’ kan je daarbij helpen. Deze techniek toont je hoe hun belang in verband staat met de macht en impact die ze op je organisatie hebben.

Naar: Bryson, J. (1995)

Welke verwachtingen hebben je stakeholders?

De wensen van je interne stakeholders kan je eenvoudig bevragen tijdens de gegevensverzameling voor je beleidsplanning. Ook via functioneringsgesprekken kom je heel wat informatie te weten. Focus je op hun aspiraties: Wat willen ze binnen de werking van je organisatie zelf nog realiseren in de komende beleidsperiode?

Externe stakeholders uit je ‘short list’, kan je dan weer bevragen via interviews, een enquête, een representatief panel enz.

Hierbij zoek je naar antwoorden op vragen als:

  • Welke resultaten wil je dat de organisatie de komende vijf jaar neerzet?
  • Hoe tevreden ben je over de voorbije werking?
  • Wat zijn de sterke/zwakke punten van de organisatie?
  • Zie je kansen in bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen?
  • Zijn er bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen die bedreigend zijn voor de organisatie en haar missie?

SWOART als richtingaanwijzer

De verwachtingen en wensen van je stakeholders heb je nodig om in te brengen in een sterkte-zwakte analyse: de SWOART. Naast sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voeg je er aspiraties (A, van interne stakeholders) en gewenste resultaten (R, van externe stakeholders) aan toe.

De analyse van die gegevens toont je meer positieve en innovatieve uitdagingen voor je toekomstig beleid. Uitdagingen die, eens geformuleerd, zullen leiden tot beleidskeuzes en strategische doelen voor de komende beleidsperiode. Eens het beleidsplan is afgewerkt, goedgekeurd en ingediend, stopt de relatie met je stakeholders natuurlijk niet. In het kader van je zakelijke planning hoor je voor ‘goed bestuur’ te zorgen, voor kwaliteitszorg enz. Een goede communicatie met alle belanghebbenden hoort daarbij.

Meer weten?

Op 1 maart organiseerde Socius een vorming over het betrekken van stakeholders bij je organisatie en beleidsplanningsproces. De presentatie van deze vorming kan je hieronder raadplegen. Heb je nog specifieke vragen? Socius-medewerker Jon Goubin helpt je graag op weg.


blog bijscholing, organisatieontwikkeling

Lees ook

nieuws - 26/05/2016 Mediacoach

Opleiding mediacoach: een mediawijs traject voor professionelen

nieuws - 06/04/2016 Foto: Kees Denik

Methodische inspiratiedagen participatief theater

nieuws - 15/02/2016 Foto: KoenBroos

SWAN Vlaams-Brabant & Brussel

Over Jon Goubin

Voor Jon Goubin hebben de begrippen ‘organisatieontwikkeling’ en ‘integrale kwaliteitszorg’ geen geheimen. Daarnaast is hij jouw aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met beleidsplanning binnen de sociaal-culturele sector.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Skype
  • E-mail
  • Tel: 02 215 27 08

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in