• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Socius.be

Steunpunt sociaal-cultureel

  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube
  • Slideshare
  • Login
  • Start
  • Socius
    • Wat we doen
    • Hoe we het doen
    • Maak kennis met het Socius-team
    • Prijspolitiek
    • Zaalverhuur
  • Sector
    • Over de sector
    • Werksoorten
    • Organisaties
    • Vacatures
  • Decreet
  • Agenda
  • Nieuws
  • Blog
  • Kennis
    • Artikels
    • Tools
    • Publicaties
  • Contact
Home > blog > 9 tips om te starten met een blog

9 tips om te starten met een blog

14 december 2015 door Maud Mertens

Foto: Taro Yamamoto - Lic. Creative Commons

Het delen van waardevolle verhalen is een must, wil je in het oog springen in de gigantische wirwar van Facebookberichtjes, tweets en newsflashes. Inhoud is wat de lezer aantrekt. Begin dit jaar sloegen de Socius-medewerkers de handen in elkaar voor een gezamenlijke blog. Via negen eenvoudige tips delen we onze ervaring.

1. Bepaal de meerwaarde voor je doelpubliek

Socius maakte de keuze voor een blog omwille van de lezersvriendelijke stijl van blogteksten. Blogteksten zijn relatief kort, de schrijfstijl is eenvoudig en je kan gebruikmaken van links om door te verwijzen naar andere relevante artikels. Gedaan met urenlang ploeteren door teksten van tien pagina’s of je hoofd breken over vakjargon. Blogteksten horen een streling voor het virtuele oog te zijn, beginnen altijd vanuit je kernboodschap en zetten je lezer aan tot actie. Ideaal voor een organisatie zoals Socius, die op een continue en doelgerichte manier haar doelpubliek wil ondersteunen en inspireren met bruikbare en relevante informatie over de sector, de sociaal-culturele professional, actuele trends en innovatieve praktijken.

2. Creëer een draagvlak binnen je organisatie

De stafmedewerkers bij Socius hebben ieder hun expertise (bv. diversiteit, beleidsplanning, vrijwilligers, enz.). Kennis en ervaring zit dus verspreid binnen de organisatie. We willen de lezer een gevarieerd palet aan waardevolle verhalen aanbieden over verschillende inhouden die met hun eigen handelen te maken hebben. We maakten de afspraak dat iedereen zou bloggen over zijn eigen interessegebied. In dat geval ligt de inhoud van de tekst dicht bij de kennis van de auteur, wat het schrijven makkelijker maakt. Daarnaast verminder je ook de werklast doordat meerdere mensen ‘content’ aanleveren en niet enkel het communicatieteam hiervoor verantwoordelijk is.

3. Win expertise in

Een blog heeft specifieke stijlkenmerken en vraagt ook een andere manier van schrijven en taalgebruik. Op de Scoop.It!-pagina van Socius vind je heel wat infographics en links naar interessante bronnen over hoe je een blog onderhoudt. Heb je het gevoel dat je hierover eerst nog meer expertise moet inwinnen? Dan zijn er ook externe organisaties die zich specifiek toespitsen op schrijven voor het web en hiervoor kwalitatieve cursussen op maat van je organisatie aanbieden. Enkele voorbeelden zijn Creatief Schrijven, Wablieft, Mediaraven of Schrijf.be.

4. Ga samen op zoek naar individuele verbeterpunten

Iedereen heeft een specifieke schrijfstijl met kwaliteiten en verbeterpunten. Door teksten te analyseren die zij de voorbije jaren hadden geschreven en deze te toetsen aan de kennis die zij opdeden in vorming en uit gesprekken, konden de stafmedewerkers persoonlijke werkpunten voor zichzelf formuleren. Op deze manier doorloopt iedereen een eigen traject.

5. Oefening baart kunst

We kunnen het niet genoeg benadrukken: een blog onderhouden met je team is een leerproces met vallen en opstaan. Hoe meer je schrijft, samen bespreekt en herwerkt, hoe dichter je komt tot de blog die je voor ogen had bij de start van je proces.

6. Hanteer een redactieplanning

Tijdens een redactievergadering plan je in welke teksten op welk moment op jouw blog zullen verschijnen gedurende een bepaalde termijn (bv. 6 maanden). Door een minimum aan deadlines vast te pinnen met je team, kan je een regelmaat in je blog bewaken (bv. een nieuwe blogtekst elke twee weken). Over nieuws of belangrijke gebeurtenissen post je blogberichten op het moment dat de feiten actueel zijn. Met een redactieplanning is het duidelijk wat je van wie en op welk moment verwacht.

7. Haal verhalen en expertise uit jouw organisatie

Waarover moet ik als professional schrijven om me te kunnen onderscheiden van ‘de rest’? Een terechte vraag. In de blogtekst ‘De kracht van een goed verhaal’ kom je te weten waarom sociaal-culturele organisaties net een groot voordeel hebben als het aankomt op waardevolle content delen. Je krijgt daarnaast ook inzicht in hoe je sterke verhalen kan detecteren binnen je organisatie.

8. Evalueer

Bekijk samen met je team hoe zij het bloggen ervaren, wat er goed loopt en waar er knelpunten liggen. Ook betrokkenen uit je omgeving, zoals je vrijwilligers of raad van bestuur, kan je bevragen over hoe zij jullie nieuwe initiatief beleven. Op deze manier kom je te weten of jouw inspanningen vruchten afwerpen en goed onthaald worden bij je doelpubliek.

9. Heb aandacht voor feedback

Om tot goede teksten te komen is het belangrijk dat je feedback geeft op de blogteksten die je collega’s schrijven. Hiervoor heb je een gunstig klimaat nodig waar feedback geven geapprecieerd wordt en op een waarderende manier gebeurt. Probeer steeds zowel positieve als negatieve aspecten van een tekst te belichten en formuleer nieuwe suggesties voor de delen die jij zou aanpassen. Vertrek bij het geven van feedback ook altijd vanuit je eigen beleving. Indien elkaar feedback geven moeizaam verloopt binnen je team, overweeg dan om supervisie te organiseren rond dit thema, al dan niet begeleid door een externe deskundige.

blog communicatie, social media

Lees ook

nieuws - 21/11/2018 Foto: www.kortom.be

De nieuwe communicatiedienst

nieuws - 07/12/2017 Cultuurkuur

Cultuurkuur

nieuws - 07/11/2016 SnowMonkeyPottery-Lic.CreativeCommons:https://flic.kr/p/qfTE7

Jongerencultuur en communicatie

Over Maud Mertens

Maud Mertens was tot juni 2018 communicatiemedewerkster bij Socius.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Primary Sidebar

Trefwoorden

agogisch handelen85 armoede71 bijscholing172 burgerschap71 communicatie97 competenties26 cultuureducatie30 digitaal78 diversiteit17 doelgroepen51 duurzaamheid76 Europa100 innovatie88 interculturaliteit132 leren63 management76 onderzoek67 organisatieontwikkeling109 overheid148 participatie78 projectoproep161 social media23 video1 vrijwilligers72 werkvormen33

RSS Slideshare

  • Tijd voor Welzijn: een collectief goed - Ignace Glorieux 22 november 2024
  • (Derde) plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Racisme als chronische stressor - panelgesprek 22 november 2024
  • Traliepost - Ine Deryck (Bond Zonder Naam) 22 november 2024
  • Derde plekken - Stijn Oosterlynck en Virginie Platteau 22 november 2024
  • Wanneer tijd zichzelf herhaalt - Lien De Ruyck 22 november 2024
  • Zelfzorg: vlucht of voorwaarde voor engagement - Rob Devos 21 november 2024

Recent

Onze maatregelen tegen het coronavirus

12 maart 2020

HOW-TO: in 7 stappen succesvol een webinar organiseren

5 maart 2020

Foto: Markus Spiske - unsplash.com

Erasmus+ nieuwe prioriteit: mobiliteit van senioren

4 maart 2020

Neem deel aan onze focusgroep en ontvang een voucher t.w.v. 70 euro

3 maart 2020

Tweedaagse opleiding verbindende communicatie

2 maart 2020

Footer

Over socius

  • Wat we doen
  • Wat we doen
  • Hoe we het doen
  • Bestuur
  • Maak kennis met het Socius-team
  • Prijspolitiek
  • Contact

Over deze website

  • Registreren
  • Inloggen
  • Vacaturebank
  • Vacature plaatsen
  • Gebruiksvoorwaarden & copyright
  • Privacyverklaring
  • Socius netwerklogin

Ook van ons

  • veranderalles.be
  • prettiggeleerd.be
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Slideshare
  • YouTube

Dit werk is gelicenseerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie.

Creative Commons Licentie

Copyright © 2025 · News Pro Socius op Genesis Framework · WordPress · Log in